سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
قالب وبلاگ
لینک های مفید

جلسه توحید : 27/11/93                                                          
جلسه با نام و یاد خداوند متعال همراه با دعای فرج و مطالعه آغاز شد .    
این  جلسه فرضیه تکامل انواع و این سوال که این نظریه ها چه ارتباطی با بحث توحید دارد و اینکه آیا این نظریات دلایل خداشناسی را تضعیف می کند یا تقویت می کند مورد بررسی قرار گرفت . در مباحثه مطرح شد که مسأله خداشناسی علاوه بر  اینکه یک مسئله دینی و مذهبی هست یک مسأله علمی و فلسفی و عقلی هم هست و در دین اسلام اصول دین به عنوان مسأله تحقیقی مطرح شده نه تقلیدی . پس هر کدام از این نظریات باید به صورت علمی مورد بررسی قرار بگیرد و توحید از دل همین نظریات بیرون کشیده شود . که استاد شهید مطهری با تحلیل عمیق به این مهم دست یافتند .                                                                  


[ دوشنبه 93/11/27 ] [ 8:0 عصر ] [ کارگروه توحید، عدل و اسماء حسنی ] [ نظرات () ]
[ پنج شنبه 93/11/23 ] [ 11:0 عصر ] [ مدیر وبلاگ ] [ نظرات () ]
[ پنج شنبه 93/11/23 ] [ 11:0 عصر ] [ مدیر وبلاگ ] [ نظرات () ]

[ پنج شنبه 93/11/23 ] [ 11:56 صبح ] [ مدیر وبلاگ ] [ نظرات () ]

باسلام خدمت دوستان ایمانی صورتجلسه 93/11/1 گروه عترت را تقدیم مینماییم:
قرار بر اینست یک هفته در میان به مباحثه اربعین و روانشناسی رشد بپردازیم. این هفته نوبت روانشناسی بود که خلاصه شده صفحات 60تا85 توسط سرکار خانم ملایی مطرح شد.
یکی دو هفته است بر سر طرحواره لباس نو بایکی از دوستان به دو نظر مختلف رسیده ایم. 
قرار براین شد که از استاد بزرگوار بپرسیم آیا این طرحواره غلطی که به آن رسیده ایم، درست است یا خیر؟
اینکه وقتی بچه ای لباس نو میپوشد وی را بخاطر نوبودن لباسش مورد تشویق قرار ندهیم تا حب دنیا در او ایجاد یا تشدید نگردد ، اکنون از استاد بزرگوار درخواست داریم که راهنماییمان بفرمایند. 
نکته ای که هفته قبل در حدیث12اربعین به آن رسیدیم در ارتباط با نماز شب این بود که مشکل بر سر بیدارنشدن در دل شب نیست که بدنبال راه حل برای آن بگردیم چه بسا بارها بیدار میشویم ولی بلند نمیشویم ،پس اراده قوی را میطلبد. 
جلسه? این هفته بعلت بیماری یکی از اعضاء و تحریم رزق آسمانی و برآورده شدن حاجات مسلمین با حدیث کساء پایان یافت. 


[ پنج شنبه 93/11/23 ] [ 11:55 صبح ] [ مدیر وبلاگ ] [ نظرات () ]

بیماری کودک :

سوال 21:

مگر نه اینکه کودکان غیر مکلف معصومند و گناهی ندارند. پس چرا آنها بیشتر از ما مریض می ند؟ برای ما که اثراتش مشهود است: تذکر و تنبه و ... که دارد. تمرین صبر هم هست. و حتی غم ناشی از بیماری بچه کفاره گناهمان هم هست. اما آیا اثر این رنج و بیماری برای خود کودک چیست؟

جواب:

 رشد به سوی کمال که از سن تکلیف شروع نمیشود. چه بسا... ادامه مطلب...

[ سه شنبه 93/11/14 ] [ 8:19 صبح ] [ مدیر وبلاگ ] [ نظرات () ]

عصمت طلبی

سوال 11 :

دومین اینکه شمافرمودین حتی درمسائل معنوی عصمت طلبی شایسته نیس وداری روان بنه مرضی میباشددراینصورت این باتلاش برای رفع رذایل اخلاقی وکسب صفات عالی ودنبال کردن اهداف زندگی ورسیدن به آنهاچگونه قابل جمع میباشد؟؟

جواب:

اینگونه بدنبال کمالی خواهیم بود که مالک الملوک برای ما رقم زده و مطلق را یک چبز خواهیم دانست نه مثل شیطان چند چیز که برای او یکی اش هم خودش بوده. انگاه یک سجده به ادم را کوچک نمیبیند. زندگی بی بی شطیطه را در منتهی الامال در بخش امام هفتم علیه السلام ملاحظه بفرمایید. باید مثل بی بی شطیطه از پرداخت مفدار بسیار کم خمس ... ادامه مطلب...

[ سه شنبه 93/11/14 ] [ 8:18 صبح ] [ مدیر وبلاگ ] [ نظرات () ]

            نظم در کودک

سوال 1 :

یکی از طرحواره هایی که هنوز متوجه نشدم درست است یا غلط"ایجاد نظم و ترتیب در زندگی کودک است" از صبح جملات برو صورتتو بشور،صبحانه بخور، مسواک بزن،لباس بپوش،حتما برو مدرسه،غیر از روزهایی که مریضی داری هر روز برو مدرسه،....... که همه اینها رفتارهایی است که نسل در نسل گفته شده و همچنان ادامه دارد.در صورتی که کودک اگر صورتش را نشوره،به مدرسه نره،صبحانه نخوره رو تربیتش تاثیر خاصی داره؟اکثر درگیریهای کودکان با والدین به خصوص مادران به خاطر همین ایجاد نظم کردنها است.به واقع ایجاد نظم و قانون در این حد مهم است؟به نظرتون طرحواره جایگزین چه چیزی میشود!

جواب: 

1. در بحث تحیر توحیدی فطری ... ادامه مطلب...

[ سه شنبه 93/11/14 ] [ 8:15 صبح ] [ مدیر وبلاگ ] [ نظرات () ]

جلسه: 13/11/93                                                      
جلسه با نام و یاد خداوند متعال آغاز شد .                                    
در این جلسه نظریه لامارک مطرح شد ، که در این نظریه 3ـ اصل در نظر گرفته شده است. اصل اول : تأثیر محیط ـ اصل دوم: پیدایش نیازمندیهای جدید و عادات جدید  ـ اصل  سوم : صفات با وراثت  منتقل می شود.                                                                          
که در تحلیل این نظریه به این نتیجه رسیدیم که محیط تأثیر دارد ولی این کافی نیست .                                                                          
قاعده استعمال و عدم استعمال را هم قبول داریم ولی باز معتقدیم که در توجیه پیدایش یا حذف عضو کفایت نمی کند .                                  
قانون وراثت هم از نظر علمی مخدوش معرفی کردند .


[ دوشنبه 93/11/13 ] [ 8:0 عصر ] [ کارگروه توحید، عدل و اسماء حسنی ] [ نظرات () ]

جلسه توحید: 6/11/93                                                
جلسه با نام و یاد خداوند همراه با دعای فرج و دعای مطالعه آغاز شد.    
در این جلسه به این مسئله پرداخته شد که آیا مسئله تکامل و تبدل انواع با اصل توحید و خداشناسی و اعتقاد به خدا منافات دارد ؟                        
در این راستا به سه نظریه 1ـ تبدل انواع  2ـ خلقت  3ـ قدمت انواع ،پرداخته شد و هر کدام از آنها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت .              
هر کدام از این سه نظریات دارای اشکالاتی بود که با برهان پاسخ داده شد.


[ دوشنبه 93/11/6 ] [ 8:0 عصر ] [ کارگروه توحید، عدل و اسماء حسنی ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

همه اعضای مزرعه ایمانی وعلمی بایستی به تعمیق اعتقادات خود بپردازند و سیر مطالعاتی عمومی همه اعضا باید در بردارنده مطالعات معرفتی باشد. بر همین اساس هر چند خانواده با یکدیگر در طی جلسات هفتگی که با هم دارند قسمتی از معارف را مورد مطالعه و بحث و بررسی قرار داده و همان محتوا را درقالب‌های کودکانه اعم از قصه، بازی و... ریخته و با ارائه صورتجلسات هفتگی در وبلاگ دست آوردهای خود را در اختیار سایر اعضا قرار می‌دهند. پیشنهاد ایشان در زمینه سیر مطالعات معرفتی عمومی همه اعضای مزرعه ایمانی و علمی نیز، ذیل عنوان "سیر مطالعات اعضا" در موضوعات وبلاگ درج شده است. درکنار این سیر مطالعاتی برنامه علمی معارفی ایشان در جلسات هم اندیشی ماهیانه می‌باشد که به بیان نکاتی معارفی و روش تبدیل آن برای نوجوان و کودک می‌پردازند. 2. دومین محور مزرعه، که باز شامل عموم است مطالعه کتب روانشناسی اعم از روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی شخصیت و بهداشت روانی با تکیه بر منابع اسلامی است چرا که علم روان شناسی از روش‌های تبدیل محتوای معارف کسب شده بوده و همچنین با توجه به تمرکز این گروه بر روی تربیت توحیدی کودک، اگر قرار باشد تمام دست آوردهایمان را به کودک منتقل کنیم گریزی نیست از اینکه به ابزار شناخت روان او بر اساس سن، جنس و شخصیتش تجهیز شویم. 3. سومین محور مزرعه، تسلط به زبان ارتباط با کودک و در واقع فراگیری شیوه انتقال محتوای معارفی به کودک است که در این میان قصه‌گویی و قصه نویسی نقش بسیار مهمی را بر عهده داشته و شرکت در کارگاه قصه نویسی حضوری یا آنلاین و دست به قلم شدن برای نوشتن قصه‌های کودکانه از ابتدای امر، از فعالیتهای گروه بوده است. • لازم به ذکر است که امر تربیت مقوله وسیعی است و بر ما لازم است که به همه جنبه‌های تربیت کودک اعم از تربیت اخلاقی، تربیت هیجانی، مهارت‌ها، انس با قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و ... به عنوان قسمتی از روند تربیت کودکان توجه ویژه داشته و عنایت به بخشی ما را به غفلت در بخشی دیگر دچار نکند پس تمام این موارد نیز در دستور کار مزرعه ایمانی و علمی جهت پرداختن به آن قرار دارد که هر چند وقت یکبار، فعالیت علمی و عملی بر روی یک یا چند اصل به عنوان چشم انداز آن مقطع، مورد توجه قرار می گیرد."
لینک های مفید
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 36
بازدید دیروز: 91
کل بازدیدها: 325486