سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
قالب وبلاگ
لینک های مفید

 

خلاصه مباحثه علمی:

پرسش: استاد اینکه تمام کارتونها و فیلمها غیب شدن را نشان میدهند را نقد کرده اند. آیا داستان های تخیلی هم برای کودک مضر است؟

 

ادامه مطلب...

[ شنبه 95/11/30 ] [ 7:0 عصر ] [ کارگروه نهج البلاغه ] [ نظرات () ]

 

خلاصه مباحثه علمی:

پرسش: چرا ناراحتی به خاطر گم شدن یک چیز را اصالت دنیا می نامید؟ این طبیعی است که فرد،  به خاطر کم کاری خودش ناراحت شود!

 

ادامه مطلب...

[ شنبه 95/11/30 ] [ 7:0 عصر ] [ کارگروه نهج البلاغه ] [ نظرات () ]

بسمه تعالی

                                                                                                              

نام کارگروه :          متن جلسات                                                تاریخ:   26/11/1395

مطلب مورد بحث:(منبع بحث،تعداد صفحات): نشست قصه نویسی، سوره مبارکه مریم، تفسیر نور

خلاصه مباحثه علمی:

بیان نکات تفسیری آیات 81 و82 :

 -به گفته‏ى علامه طباطبایى، جمله‏ى «کلاّ سیکفرون» دو گونه تفسیر دارد :
الف: مشرکین به عبادت خویش کفر خواهند ورزید و مخالف بت‏ها خواهند شد.
ب: طاغوت‏ها وبت‏ها، بجاى شفاعت وعزّت ویارى عبادت‏کنندگان خود، علیه آنان قیام خواهند کرد. در قرآن آیات دیگرى نیز به این معنا دلالت دارد.(136)
«
- عَزیز» یعنى پیروز ونفوذناپذیرى که نمى‏توان به او ضرر و شرّى رساند

ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 95/11/27 ] [ 3:0 عصر ] [ کارگروه متن جلسات ] [ نظرات () ]

بسمه تعالی

                                                                                                              

نام کارگروه :          متن جلسات                                                تاریخ:   19/11/1395

مطلب مورد بحث:(منبع بحث،تعداد صفحات): نشست قصه نویسی، سوره مبارکه مریم، تفسیر نور

خلاصه مباحثه علمی:

بیان نکات تفسیری آیات 77 ال80:

 -رها کردن خدا و پناه بردن به مال و فرزند، شگفت‏آور است. «أفرایت »
-  کافر، دین را مانع پیشرفت، وکفر را عامل رشد مى‏داند. «کفر بایاتنا وقال لاوتینّ»
- ملاک ارزش نزد کفّار، مال و فرزند است. «لاوتینّ مالاً و ولداً» (کافر در برابر منطق و تهدید، تنها به آنچه در دست دارد دلخوش است.)
-  مرفّهان کج فکر را تحقیر کنید تا در جامعه الگو نشوند. «أفرأیت... اطّلع الغیب... نمدّ له من العذاب»
 -  
پندارهاى باطل را با صراحت سرکوب کنید. «کلاّ»

ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 95/11/20 ] [ 3:0 عصر ] [ کارگروه متن جلسات ] [ نظرات () ]

 

مطالب مورد بحث:

مروری بر جلسه دوم هم اندیشی

حکمت 29 و 30 نهج البلاغه

کتاب انسان 250 ساله

تمرین عملی: پاسخ به سوال کودک 8 ساله : خدا دنیا را از کجا آورده است؟

 

ادامه مطلب...

[ شنبه 95/11/16 ] [ 7:0 عصر ] [ کارگروه نهج البلاغه ] [ نظرات () ]

 

خلاصه مباحثه علمی:

پرسش: استاد محترم، می فرمایند به کودک مان یاد دهیم شجاع بوده و به طرف مقابلش کار بد او را تذکر دهد. گاهی کودک از این تذکر دادن نمی ترسد بلکه خجالت می کشد. باید چکار کنیم؟

 

نام کارگروه: نهج البلاغه     تاریخ: 2/11/95

مطالب مورد بحث:

جلسه یازدهم هم اندیشی

حکمت 27 نهج البلاغه

کتاب انسان 250 ساله

 

خلاصه مباحثه علمی:

پرسش: استاد محترم، می فرمایند به کودک مان یاد دهیم شجاع بوده و به طرف مقابلش کار بد او را تذکر دهد. گاهی کودک از این تذکر دادن نمی ترسد بلکه خجالت می کشد. باید چکار کنیم؟

پاسخ: ابتدا باید خودمان در ذیل یؤمنون بالله شجاع و صبور باشیم و نیت بندگی داشته باشیم

در هر صورت با بیان قصه های جذاب و نیز استفاده از محبت او به خداوند و پیامبر (صلی اله علیه و آله و سلم) و امامان (علیهم السلام) می توان این مسأله را برای او جا انداخت

 

سایر مطالب:

   حکمت 27 :

  روش درمان دردها (بهداشتى ، درمانى)

وَ قَالَ [علیه السلام] امْشِ بِدَائِکَ مَا مَشَى بِکَ .

و درود خدا بر او ، فرمود : با درد خود بساز ، چندان که با تو سازگار است .

- بدن خود داراى نیروى دفاعى است و هرگاه بیمارى با استفاده از قدرت دفاعى بدن از بین برود هم زیان هاى دارو و درمان را ندارد و هم بدن را تقویت کرده و براى آینده بیمه مى کند. البته هرگاه نیروى دفاعى بدن عاجز بماند باید با استفاده از طبیب و دارو به کمک او شتافت تا بیمارى را دفع کند.

- بسیارى از بیمارى ها دورانى دارد که با پایان دورانش خود به خود دفع مى شود.

- وقتى انسان در مقابل بیمارى تسلیم مى شود و با مختصر ناراحتى در بستر مى خوابد به خودش تلقین بیمارى مى کند، تلقین خود اثر تخریبى دارد. به عکس اگر برخیزد و کار روزانه خود را ادامه دهد عملا تلقین سلامت کرده و در روح او بسیار مؤثر است.

- هر دارو هرچند اثر درمانى داشته باشد، زیانى نیز با خود همراه دارد. در حدیثى از امام کاظم(علیه السلام) نقل شده است که فرمود: « هیچ دارویى نیست مگر این که دردى را تحریک مى کند و هیچ چیز در بدن سودمندتر از امساک جز نسبت به چیزى که به آن نیاز دارد نیست» / «از معالجه طبیبان پرهیز کنید تا زمانى که بیمارى به شما فشار نیاورده است».امیر مؤمنان(علیه السلام): «تا زمانى که مى توانى با داشتن بیمارى سرپا باشى در بستر نخواب».

- مفهوم این سخنان این نیست که انسان با طبیب و دارو خود را معالجه نکند بلکه مفهومش آن است که در مراجعه به طبیب و استفاده از داروهاـ که معمولاً آثار زیان بارى دارد ـ عجله ننماید.

- انسان باید در برابر حوادث و مشکلات و بیمارى ها خویشتن دار باشد و تا مى تواند با مشکلات بسازد و زبان به شکایت نگشاید که با روح رضا و تسلیم سازگار نیست.

 

?? @tafakor_dar_nahjolbalagheh


[ شنبه 95/11/16 ] [ 7:0 عصر ] [ کارگروه نهج البلاغه ] [ نظرات () ]

 

خلاصه مباحثه علمی:

انیشتین یهودی الاصل کتابی دارد به نام "دنیایی که من میشناسم" در آن میگوید: تورات را خواندم، انجیل را خواندم، کتب زرتشت و بودا را خواندم، خدایی را که این کتب معرفی میکنند خدا نمیدانم...

 پس تفکر او فرادینی است و بدون هیچ آیه و روایتی خدا را شناخته است تفکر ما نیز باید فرادینی باشد  اما ...

 

ادامه مطلب...

[ شنبه 95/11/16 ] [ 7:0 عصر ] [ کارگروه نهج البلاغه ] [ نظرات () ]

بسمه تعالی

                                                                                                              

نام کارگروه :          متن جلسات                                                تاریخ:   11/11/1395

مطلب مورد بحث:(منبع بحث،تعداد صفحات): نشست قصه نویسی، سوره مبارکه مریم، تفسیر نور

خلاصه مباحثه علمی:

بیان نکات تفسیری آیه 76:

-کلمه «مَرَدّ» به معناى عاقبت ومنفعت است. وکلمه‏ى «ثواب» به معناى جزاى عمل است که به انسان بر مى‏گردد، چه خیر باشد و چه شر؛ لکن بیشتر در خیر استعمال مى‏شود.(132 )
-در آیه‏ى قبل خواندیم که گمراهان، در گمراهى بیشترى قرار مى‏گیرند. این آیه مى‏فرماید: هدایت یافتگان نیز در هدایت و نورانیّت بیشترى قرار مى‏گیرند.
-در بعضى روایات مى‏خوانیم: مراد از «الباقیات الصّالحات» ذکرِ «سبحان اللّه و الحمدللّه و لا اله الاّاللّه واللّه اکبر» است.

-هدایت، مراحل ودرجاتى دارد. «و یزیداللّه ...»

ادامه مطلب...

[ سه شنبه 95/11/12 ] [ 3:0 عصر ] [ کارگروه متن جلسات ] [ نظرات () ]

بسمه تعالی

 

                                                                                                              

نام کارگروه :          متن جلسات                                                تاریخ:   5/11/1395

مطلب مورد بحث:(منبع بحث،تعداد صفحات): نشست قصه نویسی، سوره مبارکه مریم، تفسیر نور

خلاصه مباحثه علمی:

بیان نکات تفسیری آیه 75:

  «- مَدّ» و «امداد» به یک معناست، لکن به گفته‏ى راغب، معمولاً «امداد» در مورد کار پسندیده ومحبوب و «مدّ» در مورد کار ناپسند و مکروه استفاده مى‏شود.
-خداوند متعال به همه‏ى کسانى که راه شرّى را انتخاب کنند، مهلت مى‏دهد. این مهلت براى این است که شاید توبه کنند، یا فرزندان صالحى از نسل آنان به وجود آید. گرچه برخى گمراهان از مهلت الهى سوء استفاده کرده، گناهان بیشترى مرتکب مى‏شوند و عذاب خود را بیشتر مى‏کنند.

-امام صادق‏علیه السلام درباره «اذا رأوا ما یوعدون» فرمودند: آن وعده‏ى ظهور حضرت قائم‏علیه السلام است و «شرّ مکاناً» یعنى روز قیام قائم معلوم خواهد شد که چه کسى در موقعیّت ناپسند و ضعیف قرار دارد

ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 95/11/6 ] [ 3:0 عصر ] [ کارگروه متن جلسات ] [ نظرات () ]

 

گزارش جلسه ی بانوان 30 دی ماه 

 اولین موضوع مورد بحث این مسئله بود که:

ما از ابتدای زندگی بچه ها را با اهل بیت آشنا می کنیم.از کی و به چه نحوی باید کودکان را با قرآن آشنا کرد؟!اساسا ما چطور باید قرآن را به کودک معرفی کنیم؟یکی از راهها تعریف کردن قصه های قرآنی است از کی و کدام قصه ها را می توان برای کودکان تعریف کرد؟

 

بعد از مباحثه نتایج زیر حاصل گردید:

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 95/11/4 ] [ 1:0 عصر ] [ مدیر جلسات بانوان ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

همه اعضای مزرعه ایمانی وعلمی بایستی به تعمیق اعتقادات خود بپردازند و سیر مطالعاتی عمومی همه اعضا باید در بردارنده مطالعات معرفتی باشد. بر همین اساس هر چند خانواده با یکدیگر در طی جلسات هفتگی که با هم دارند قسمتی از معارف را مورد مطالعه و بحث و بررسی قرار داده و همان محتوا را درقالب‌های کودکانه اعم از قصه، بازی و... ریخته و با ارائه صورتجلسات هفتگی در وبلاگ دست آوردهای خود را در اختیار سایر اعضا قرار می‌دهند. پیشنهاد ایشان در زمینه سیر مطالعات معرفتی عمومی همه اعضای مزرعه ایمانی و علمی نیز، ذیل عنوان "سیر مطالعات اعضا" در موضوعات وبلاگ درج شده است. درکنار این سیر مطالعاتی برنامه علمی معارفی ایشان در جلسات هم اندیشی ماهیانه می‌باشد که به بیان نکاتی معارفی و روش تبدیل آن برای نوجوان و کودک می‌پردازند. 2. دومین محور مزرعه، که باز شامل عموم است مطالعه کتب روانشناسی اعم از روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی شخصیت و بهداشت روانی با تکیه بر منابع اسلامی است چرا که علم روان شناسی از روش‌های تبدیل محتوای معارف کسب شده بوده و همچنین با توجه به تمرکز این گروه بر روی تربیت توحیدی کودک، اگر قرار باشد تمام دست آوردهایمان را به کودک منتقل کنیم گریزی نیست از اینکه به ابزار شناخت روان او بر اساس سن، جنس و شخصیتش تجهیز شویم. 3. سومین محور مزرعه، تسلط به زبان ارتباط با کودک و در واقع فراگیری شیوه انتقال محتوای معارفی به کودک است که در این میان قصه‌گویی و قصه نویسی نقش بسیار مهمی را بر عهده داشته و شرکت در کارگاه قصه نویسی حضوری یا آنلاین و دست به قلم شدن برای نوشتن قصه‌های کودکانه از ابتدای امر، از فعالیتهای گروه بوده است. • لازم به ذکر است که امر تربیت مقوله وسیعی است و بر ما لازم است که به همه جنبه‌های تربیت کودک اعم از تربیت اخلاقی، تربیت هیجانی، مهارت‌ها، انس با قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و ... به عنوان قسمتی از روند تربیت کودکان توجه ویژه داشته و عنایت به بخشی ما را به غفلت در بخشی دیگر دچار نکند پس تمام این موارد نیز در دستور کار مزرعه ایمانی و علمی جهت پرداختن به آن قرار دارد که هر چند وقت یکبار، فعالیت علمی و عملی بر روی یک یا چند اصل به عنوان چشم انداز آن مقطع، مورد توجه قرار می گیرد."
لینک های مفید
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 7
بازدید دیروز: 91
کل بازدیدها: 325457