سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
قالب وبلاگ
لینک های مفید

            نظم در کودک

سوال 1 :

یکی از طرحواره هایی که هنوز متوجه نشدم درست است یا غلط"ایجاد نظم و ترتیب در زندگی کودک است" از صبح جملات برو صورتتو بشور،صبحانه بخور، مسواک بزن،لباس بپوش،حتما برو مدرسه،غیر از روزهایی که مریضی داری هر روز برو مدرسه،....... که همه اینها رفتارهایی است که نسل در نسل گفته شده و همچنان ادامه دارد.در صورتی که کودک اگر صورتش را نشوره،به مدرسه نره،صبحانه نخوره رو تربیتش تاثیر خاصی داره؟اکثر درگیریهای کودکان با والدین به خصوص مادران به خاطر همین ایجاد نظم کردنها است.به واقع ایجاد نظم و قانون در این حد مهم است؟به نظرتون طرحواره جایگزین چه چیزی میشود!

جواب: 

1. در بحث تحیر توحیدی فطری ...مطرح خواهدشد که بایدها در زندگی ما چه نقشی دارند و جایشان را بهتر است به چه چیزی بدهند و این بایدها با روح کودک چه کرده است.

2. کودک علاقه مند است سیادت خود را در جدا نمودن اشیا و پراکنده نمودن آن اعمال نماید و عمده تکاپوی او در خاک بازی به سمت اعمال همین سیادت است . بزرگترها علاقه مندند جمع کنند و کودکان علاقه به پراکندگی اشیا و لوازم دارند لذا هر چه کوچکترند مایلند اسباب بازی هایشان را پراکنده تر و قطعات انرا جدا کنند و تحقق سیادتشان در همین است.

3. آنها به زودی زود میل به جمع نمودن پراکندگی اشیا پیدا خواهند کرد در سن زیر 7 سال اگر اجازه یافتند پراکنده کنند و این نیاز ارضا شد از 7 به بالا میل به جمع و جور کردن شکل میگیرد آنگاه آنچه را که از نظم از کنار چشمانشان در زیر 7 سالگی عبور کرده به اجرا میگذارند نه انچه را به آنها تحمیل شده. لذا قصه های نظم خدا در کارش به نظم توحید محورانه از 7 به بالا می انجامد

 4. سن اطاعت، وقت نظم پذیریست که قبلا بدون تحمیل این نظم را آموخته است.

سن اطاعت همان 7 به بالاست اما نه مطلق بلکه کودک بهتر ست باز هم اجازه نه گفتن به بزرگترها را بیابد تا از 14 به بعد بتواتد به نظر خود تکیه کند و انجا که باید جرات مندانه به درخواست غلطی نه بگوید، نه گفتن را قدرتمندانه اموخته باشد. و در تصمیم گیریها دچار تردید و تزلزل نشود که برایش زندگی به تلخی و تزلزل خواهد کذشت و اکر تا 14 سالگی گاهی اجازه نه گفتن به او داده شد از 14 سالگی یکباره طغیان نمیکندکما اینکه بسیاری از نوجوانان اینگونه میشوند بلکه خواهیم دید که از 14 به بالا مشاوری رام خواهد بود

•          نماز

سوال2 :

کودک 3 و نیم ساله: چرا نماز می خونیم؟ جواب مادر: چون سرحال و شاد بشیم. میخواستم ماهیت نیاز خودمان را به نماز خواندن به نحوی القا کنم. نمیدانم آیا این جواب مناسب است و یا اینکه کامل است یا خیر؟

جواب:

مرحله اول

قصه ای از بی نیازی خدا برای فرزندتان تعریف بفرمایید

مرحله دوم

قصه ای از اینکه ما در دنیا قرارست پیش خدا عزیز بشویم ان هم با تلاش خودمان تعریف بفرمایید

مرحله سوم

در قصه ای تعریف بفرمایید که کودکی اینها را فهمیده بود و میخواست برای عزیز شدن پیش خدا کاری انجام دهد اما نمیدانست چکار کند سراع مادرش رفت و مادرش قرانرا باز کرد تا ببیند خدا چه خواسته

او فرمود نماز بخوانید

اقم الصلوت عربی خوانده شود ودر صورت تقاضای کودک ترجمه گفته شود

عربیت قران با فطرت انسانها سازگارست

•          وابستگی

سوال3 :

پسر اولم سه سال وشش ماهه وپسردومم سه ماهه است پسر اولم از اول هیچگاه میل بازی با اسباب بازی نداشته وندارد هرموقع میخوام اورا مشغول به بازی سرگرمی نقاشی کنم دایم میگه خودت بازی کن خودت نقاشی کن اصلا به تنهایی مشغول چیزی نمیشه همیشه واگذار میکنه به خودم نگرانی من اینه که وقتی به سن مدرسه رسید نخواد من مشقاشو بنویسم با اینکه من سعی میکنم مستقل باشه و کارهاشو خودش انجام بده..درضمن چون خونه آپارتمانی کوچک داریم و من هم فرزند کوچک تری دارم احتیاج دارم که به کاری مشغول باشه وگرنه دایم کنار من نشسته یا خوابیده و میگه خستم و هیچ کاری نمیکنه من ناراحتم که به بیهودگی طی میکنه وقتشو...لطفا اگه راهکاری وجود داره راهنمایی بفرمایید

جواب:

مواردی را که اشاره فرمودید مربوط به کودکانیست که دچار وابستگی بالا هستند و این وابستگی افراطی مضر به حال کودک خواهد بود و ظاهرا این حالت ناشی از مراقبت های زیادی از کودک میشود و چاره ای برای مداوا وجود ندارد الا واگذاری کارهایی به او برای نجات خود وی از وابستگی زیادی و ممکن است بیش از سخت بودن برای او برای شما سخت باشد. اما میبایستد طاقت آورد تا بتواند از انجام کارهای ساده ای مثل بازی با اسباب بازی های خودش بر بیاید

 

•          رجعت، شهادت

سوال4 :

چند روز پیش در تلویزیون تصویر صحنه ای از فیلم مختار را نشان داد که بدن های مبارک و بدون سر شهیدان کربلا، بر روی زمین افتاده بود، پسرم پرسید: چرا این ها سر ندارند؟ گفتم: چون دشمنان سرشان را بریدند. نمی دانم آیا چنین پاسخی درست بود. در جایی شنیدم که می گفتند در مورد مسائل کربلا و به طور کلی مصایب اهل بیت علیهم السلام به صورت باز و صریح با کودکان صحبت نکنید زیرا فطرت کودکان پاک است و تحمل شنیدن این فجایع را ندارد و اگر تحمل کند (که مجبور است بکند وگرنه از شدت غم، قالب تهی خواهد کرد،) این مسأله باعث قساوت قلب آنها می شود. صحبت در خصوص موضوع رجعت با کودکان. در مورد موضوع رجعت با کودکان چطور می توان صحبت کرد. تجربه شخصی خودم را ارائه می کنم، لطفا بفرمایید که درست است یا خیر. در اثر صحبت هایی که با فرزندم داشته ام، او الان اعتقاد دارد که تمام شهدا و انسان های خوب، زمانی که حضرت مهدی عج ظهور بفرمایند، بازخواهند گشت. هر شهیدی که ببیند سریع سوال می کند که آیا برمی گردد یا نه.

و من می گویم که خدا یک تن دیگر به او می دهد و او بازمیگردد.

جواب:

سلام خدمت شما و خدا یارتان در امر تربیت.و تشکر از تلاشتان در پاسخ های صحیح.

معارف دین خق همانطور که مستحضرید دارای ابتدا و حد میانی و انتهایی است و این محموعه معارف دارای یک سیر منطقی است و این سیر متطقی کوچک و بزرگ نمیشناسد زیرا که جدول صروب منطقی را خدای متعال به کوچک و بزرگ عنایت نموده و پیاژه دانشمند روان شناسی تحولی یا همان رشد با همه دقتش از این موضوع غفلت نموده است.

و دانشمندی همچون ویگوتسکی که دقت خارق العاده ای داشته به این موضوع توحه داشته است.

لذا معارف رابا سیر منطقی اش برای زیر 7 سال به شکل نامحسوس بهترست منتقل نمود و برای بالای 7 سال تا 13 نیمه مخسوس و 14 به بالا محسوس.

و در همه موارد رعایت سیر منطقی ضروریست تا وی دچار تناقض نگردد و افکارش یکی بر دیگری مترتب گردد.

البته ان شاءالله نظریه ویگوتسکی مطرح خواهد شد. لذا باید دید بحث مرگ و رجعت و شهادت در کجا قرار دارد.

ضمنا کودکان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام که شاهد ان سرهای نورانی از بدن جدا بودند تحت تربیت بی اشکال ولی خدا بزرگ شده بودند و کودکان ما محروم از آن تربیت بوده اند و سخن بعضی که میگویند خون فرزندان ما که غلیظ تر از فرزندان سید الشهدا علیه السلام نیست پس باید روضه باز بشنوند سخن نادرستی است.

 

•          نحوه گفتن شهادت پدر

سوال 5:

شهادت پدر دختر سه ساله ام را چطور به او بگویم؟ به او گفته شده که ایشان در مسافرت هستند.

خداوند شما را با همسر شهیدتان و حضرت زینب سلام الله علیها محشور فرماید و در امر تربیت دختر گلتان موفق و ماجور باشید. چند نکته را دقت بفرمایید

1. کودک زیر 7مفهوم مرگ و شهادت را متوجه نمیشود و دایما منتظر ند پدرشان برگردد حتی وقتی شخص فوت شده ای را به کودک نشان دهند او فکر میکند ان شخص خوابیده و توقع دارد بالاخره بیدار شود. حالت انتظار بسیار سختست چنانچه مادرانی که منتظر ند فرزندانشان برگردد بسیار برایشان کشنده است تا مادری که دیگر انتظار برگشت فرزندش را نمیکشد.

وقتی اسباب بازی کودکی میشکند ممکن است مدتی گریه کند اما کودکان را خدای ارحم الراحمین به گونه ای افریده که با شرایط جدید زودتر وفق پیدا میکنند و به تدریج آرام میشوند اما اگر در شرایط انتظار به سر ببرند دوران سختی برایشان خواهد بود. لذا به دختر عزیزمان بفرمایید که بابا دیگر برنمیگردند و سعی بفرمایید نقش پدر را کما اینکه در ایران شهرت پیدا کرده بازی نکنید بلکه برای او مادری کنید و نقشهای محبت پدرانه را به دایی ایشان بسپارید و نقش برادرتان در زندگی شما پر رنگتر شود.

 

•          ترس ونماز

سوال 6:

پسر 10ونیم ساله من خیلی میترسه نمیدونم از چی همیشه وحشت داره وتوی خونه به من میچسبه من هم بعضی وقتا کلافه میشمخیلی اضطراب شدید داشت بهش گفتم ایةالکرسی بخون وصلوا بفرست تا اروم شی بد تر تبدیل به وسواس شده وابستگیش واقعا آزار دهنده است وهم بچه پرسر و صدایی است نمازش روهم معمولا اول وقت میخونه ولی بعضی وقتا میگه حالش رو ندارم در این مواقع چی بگم درسته با اینکه تکلیف نیست

جواب:

ترس علل مختلفی دارد باید مشاوره بشوند و در نماز هم اجازه بفرمایید با تصمیم و اراده خودش نماز بخواند که نماز ماندگار تری خواهد بود و وقتی خواند به او قبول باشه بگوبید و دست بدهید و جلویش دعایش کنید و بفرمایید خدا نمازت را با نماز امام زمان قبول کند که ایشان نمازشان اول وقت است. دوستان اهل نماز بسیار بر شکل گیری مذهبی کودک اثر گذارند.

 

•          تحیر

سوال 7:

با سلام.وعرض تشکر فراوان از شما استاد بزرگوار.بنده از روزی که به امر تفکر دودقیقه ای پرداختم دایما با دیدن هر پدیده از خود میپرسم چرا خداوند این همه تنوع در خلقت دارد ودرادامه اینکه حالا من را برای چی افریده ومن چه باید بکنم,اماگرچه برکاتی از این تفکر نصیبم شده اما جواب پرسشم رانگرفته ام اگر ممکنه راهنمایی بفرمایید.باتشکر

جواب:

 جواب ، خود را در حالت تحیر نشان میدهد شما چرا در تفکر در عظمت افرینش متحیر میشوید؟ چه کسی برنامه ریزی کرده و اسباب تحیر شما را در عالم دنیا پیشاپیش چیده؟ چرا اراده کرده شما اتسان افریده شوید و آنگاه متحیر شوید؟ با پاسخ همه این سوالات دقیقا در همان حالت شدت و عمق تحیر مواجه میشوید. مواجه میشوید. تکوینا مواجه میشوید. جواب در همان حال و عمق تحیر نهفته است یکی از منابع تحیر، تفکر در نفس متحیر است و این در عمق تحیر حاصل میشود

رزقنا الله و ایاک

 

•          خصوصیات خدادادی

سوال 8:

راجع به مطلبی که فرمودید80 درصدخصوصیات یک فرد روخدابهش داده، مااختیارکمی داریم ودرحدهمون هم مواخذه میشیم؛این خصوصیات تعیین کننده مسیرزندگی هرفرده مثل پرتلاشی وپشتکار،دقت ونظم،همت بلندداشتن و... کسی که چنین خصوصیاتی بهش داده نشده مسیرزندگیش سخت میشه،حتی درامورمعنوی ودینی؛اصلا تاکی بخوادعیب کارش روریشه یابی کنه؟ازکجامعلوم درست متوجه بشه؟بعدتازه آیابتونه اوناروبرطرف کنه یانه؟و...

جواب:

رسیدن به کمالات الهی بدست خداست که برای شخصی متوقف بر این صفات مثل پر تلاش بودن باشد یا تفضلا بدون این صفات باشد چنانکه این صفات به بعضی تفضلا داده شده و یا کمالات برای شخصی اتفاقا متوقف بر نبودن این صفات و پیدا شدن حال ذل دعا باشد و یا انکه مقدر باشد کمالات را با بلاها به او بدهند ما چه میدانیم مالک الملوک برای ملکش چه برنامه ای ریخته .کار بنده بندگی است نه فضولی در کار مالک. عسی الله ان یهدین لاقرب من هذا رشدا کما یهدی الله اصحاب الکهف و حر بن یزید ریاحی بید ولی الله حسین بن علی علیه السلام.

 

•          خشنودی به طراحی خدا

سوال 9: باسلام ببخشیداگر 80 درصدازصفات ماراخدا عنایت کرده اگه کسی حالت عصبی وزود جوش داردیا. ..و درمقابل کسی ذاتاصبوروخونسردباشداین دودرحل مسایل خیلی متفاوتند و تلاششان متفاوت است آیاجای اعتراض وسستی وجودندارد؟ این مسیله چگونه قابل حل است؟

جواب:

همین که بدانیم طراح ما ،مالک حکیم مهربان است

 خشنود به طراحی او که طراح ما و شرایط ماست ؛حرکت میکنیم.

. با امید به جبران کاستی های ذاتی مان بوسیله لطف او حرکت میکنیم

. چون خودمان را ملک او و عبد او میدانیم ( بوسیله تفکر) تلاشمان را در بندگی میکنیم و میگوییم تا اکرم الاکرمین چه بخواهد

 

•          معرفی خدا به کودک

سوال 10:

با سلام از ابتدای شروع جلسات جنابعالی این سوال برای بنده و دوستان پیش امده و هنوز هم بی پاسخ است این که ما چگونه بایددرابتداخداوند را برای فرزندمان معرفی کنیم ودوم اینکه باتوجه به سن زیر7سال کودک اورامجاب کنیم که تمام اتفاقاتی که برایمان پیش می ایدوکودک از چرایی انها میپرسدماباید درنهایت ان رابه لطف خدامربوط کنیم باتشکر

جواب:

این همه راه امدیم که به تدریج این توانایی پاسخ گویی به انواع سوالات او حاصل شود و بجای انکه درب صندوق را باز کنیم و پاسخ یک سوال را بدهیم کلید صندوق دارد به شما داده میشود. مگر نه انست که به کودک زیر 7 سال نمتوان مکانیک ماشین را امورش داد؟ اما او چگونه با مکانیک دوچرخه اش اشناست؟ و میتواند زنجیر دوچرخه را جا بیتدازد؟ چطور از کودک توقع نداریم معادله دو مجهولی را حل کند اما توقع داریم که بتواند تا 5 بشمارد؟ مفاهیم معارفی را نیز میبایست پله پله دریافت کند اما نه بخاطر انکه بهتر بفهمد غلط گفته شود بلکه درست و لقمه ای به اندازه دهانش . و در طی جلسات قرارست این توانمندی به تدریج حاصل شود نه انکه پاسخ تعدادی از سوالات کودک داده شود و این زمان برست

ادامه سوال:

 فرمایش شما کاملا صحیح است اما مشکل اینجاست که زمانی که کودک با واقعیت مرگ شخصی که او را دوست داشته روبرو میشود ویا شخص نابینایی را که به سختی راه میرود ویا ناتوانی و معلولیت کودک هم سن اش را میبیند و به شدت تحت تاثیر قرار میگیرد و ما را با چراهای متعددی که برایش پیش امده مواجه میکند? واقعا از پاسخ دادن عاجزیم ? درواقع روش برخورد را بلد نیستیم و پاسخ ما نیز کفایت چراها و یا کنجکاوی های او را نمیکند 0ایا باید در این سن و در اینگونه موارد پاسخی به او داده نشود؟ لطفا راهنمایی کنید 0

جواب:

روش حقیر قصه و انتقال نلمحسوس است و در این رابطه قصه هایی تهیه کرده ام تا کودک به تدریج بداند عالم و امور آن بدست حکیم مهربان اداره میشود و هر چیزی در عالم وجهی را که داراست احسن الوجوه است برای رسیدن به کمالی که حکیم مهربان در سیستم نظام احسن برای او طراحی نموده


[ سه شنبه 93/11/14 ] [ 8:15 صبح ] [ مدیر وبلاگ ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

همه اعضای مزرعه ایمانی وعلمی بایستی به تعمیق اعتقادات خود بپردازند و سیر مطالعاتی عمومی همه اعضا باید در بردارنده مطالعات معرفتی باشد. بر همین اساس هر چند خانواده با یکدیگر در طی جلسات هفتگی که با هم دارند قسمتی از معارف را مورد مطالعه و بحث و بررسی قرار داده و همان محتوا را درقالب‌های کودکانه اعم از قصه، بازی و... ریخته و با ارائه صورتجلسات هفتگی در وبلاگ دست آوردهای خود را در اختیار سایر اعضا قرار می‌دهند. پیشنهاد ایشان در زمینه سیر مطالعات معرفتی عمومی همه اعضای مزرعه ایمانی و علمی نیز، ذیل عنوان "سیر مطالعات اعضا" در موضوعات وبلاگ درج شده است. درکنار این سیر مطالعاتی برنامه علمی معارفی ایشان در جلسات هم اندیشی ماهیانه می‌باشد که به بیان نکاتی معارفی و روش تبدیل آن برای نوجوان و کودک می‌پردازند. 2. دومین محور مزرعه، که باز شامل عموم است مطالعه کتب روانشناسی اعم از روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی شخصیت و بهداشت روانی با تکیه بر منابع اسلامی است چرا که علم روان شناسی از روش‌های تبدیل محتوای معارف کسب شده بوده و همچنین با توجه به تمرکز این گروه بر روی تربیت توحیدی کودک، اگر قرار باشد تمام دست آوردهایمان را به کودک منتقل کنیم گریزی نیست از اینکه به ابزار شناخت روان او بر اساس سن، جنس و شخصیتش تجهیز شویم. 3. سومین محور مزرعه، تسلط به زبان ارتباط با کودک و در واقع فراگیری شیوه انتقال محتوای معارفی به کودک است که در این میان قصه‌گویی و قصه نویسی نقش بسیار مهمی را بر عهده داشته و شرکت در کارگاه قصه نویسی حضوری یا آنلاین و دست به قلم شدن برای نوشتن قصه‌های کودکانه از ابتدای امر، از فعالیتهای گروه بوده است. • لازم به ذکر است که امر تربیت مقوله وسیعی است و بر ما لازم است که به همه جنبه‌های تربیت کودک اعم از تربیت اخلاقی، تربیت هیجانی، مهارت‌ها، انس با قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و ... به عنوان قسمتی از روند تربیت کودکان توجه ویژه داشته و عنایت به بخشی ما را به غفلت در بخشی دیگر دچار نکند پس تمام این موارد نیز در دستور کار مزرعه ایمانی و علمی جهت پرداختن به آن قرار دارد که هر چند وقت یکبار، فعالیت علمی و عملی بر روی یک یا چند اصل به عنوان چشم انداز آن مقطع، مورد توجه قرار می گیرد."
لینک های مفید
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 277
بازدید دیروز: 195
کل بازدیدها: 327014