سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
قالب وبلاگ
لینک های مفید

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه 7

تاریخ جلسه: 1393/11/14

محتوای جلسه:

در ابتدا از افراد حاضر در جلسه خواسته شد، در ذهن خود به یکی از اسماء الهی که دوست دارند توجه کنند و بعد به یکی از چهارده معصوم توجه و توسل نمایند. در این رابطه حدیثی از امام صادق علیه السلام گفتند که کلمه "آه" نیز یکی از اسماء الهی است.

سپس سوالاتی مطرح کردند که افراد برای جواب این سوالات با هم بحث و گفتگو کنند.

1-   ما برای چه خلق شدیم یا دلیل خلقت؟

2-   ما از کجا آمده‌ایم؟

3-   خدا کیست؟

یکی ازدوستان با ارجاع به آیه قرآن عبودیت را برای هدف خلقت مطرح کردند و معنی آن را فرمودند که یعنی چشم گفتن.

اما برای دانستن اینکه خدا کیست بعضی می‌گویند خودشناسی مقدمه خداشناسی است و بعضی برعکس آن رامعتقدند، تکلیف چیست؟ پاسخ: این دو مورد روی هم اثر متقابل می گذارند، یعنی وقتی به یکی از این دو سئوال فکر کنی و جوابی برای آن پیدا کنی رکن دوم نیز جواب داده می شود.

پس این طور می توان شروع کرد نیازها، استعدادها و توانایی های خودتان را لیست کنید و خوب به آنها فکر کنید. سپس نیازها و استعدادها و توانایی های فرزند و همسرم را پیدا کنم تا بتوانم و ظیفه خودم را در مقابل آنها در شرایط مختلف انجام دهم . تشخیص وظیفه خیلی مهم است .

پس عبد یعنی اولاً من در هر وضعیتی وظیفه خود را بشناسم و ثانیاً آن را انجام دهم. دین هم در این مورد به ما کمک کرده و وظیفه ها را رتبه بندی کرده. مثل وظیفه در مقابل پدر و مادر. در مقابل همسر، در مقابل فرزند و یا همسایه و...

فطرت‌های ما یکی است ولی توانایی ها و استعدادهای ما باهم فرق میکند حالا آیا انجام وظیفه با حس انجام این کار یا وظیفه تعارض پیدا نمی کند؟ مثلا من تشخیص می‌دهم امروز با شرایط موجود خانه هم یک وظیفه ای در مقابل همسرم دارم و هم یک وظیفه ای در مقابل فرزندم یا پدر و مادرم ولی حس یا میل انجام یکی از این وظیفه ها را بیشتر دارم حالا باید چه کرد؟

حس یک حالت شوق و انگیزه به انسان می دهد برای همین ما می توانیم با توجه به مهم بودن کدام وظیفه و تمرکز روی خوبی های انجام این وظیفه حس خودمان را نسبت به آن عوض کنیم و اینکه بدانیم این حس من یک میل نفسانی و هوا و هوس است یا براساس رضایت خداست.



[ یکشنبه 94/3/3 ] [ 8:54 صبح ] [ کارگروه معارف صحیفه سجادیه ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

همه اعضای مزرعه ایمانی وعلمی بایستی به تعمیق اعتقادات خود بپردازند و سیر مطالعاتی عمومی همه اعضا باید در بردارنده مطالعات معرفتی باشد. بر همین اساس هر چند خانواده با یکدیگر در طی جلسات هفتگی که با هم دارند قسمتی از معارف را مورد مطالعه و بحث و بررسی قرار داده و همان محتوا را درقالب‌های کودکانه اعم از قصه، بازی و... ریخته و با ارائه صورتجلسات هفتگی در وبلاگ دست آوردهای خود را در اختیار سایر اعضا قرار می‌دهند. پیشنهاد ایشان در زمینه سیر مطالعات معرفتی عمومی همه اعضای مزرعه ایمانی و علمی نیز، ذیل عنوان "سیر مطالعات اعضا" در موضوعات وبلاگ درج شده است. درکنار این سیر مطالعاتی برنامه علمی معارفی ایشان در جلسات هم اندیشی ماهیانه می‌باشد که به بیان نکاتی معارفی و روش تبدیل آن برای نوجوان و کودک می‌پردازند. 2. دومین محور مزرعه، که باز شامل عموم است مطالعه کتب روانشناسی اعم از روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی شخصیت و بهداشت روانی با تکیه بر منابع اسلامی است چرا که علم روان شناسی از روش‌های تبدیل محتوای معارف کسب شده بوده و همچنین با توجه به تمرکز این گروه بر روی تربیت توحیدی کودک، اگر قرار باشد تمام دست آوردهایمان را به کودک منتقل کنیم گریزی نیست از اینکه به ابزار شناخت روان او بر اساس سن، جنس و شخصیتش تجهیز شویم. 3. سومین محور مزرعه، تسلط به زبان ارتباط با کودک و در واقع فراگیری شیوه انتقال محتوای معارفی به کودک است که در این میان قصه‌گویی و قصه نویسی نقش بسیار مهمی را بر عهده داشته و شرکت در کارگاه قصه نویسی حضوری یا آنلاین و دست به قلم شدن برای نوشتن قصه‌های کودکانه از ابتدای امر، از فعالیتهای گروه بوده است. • لازم به ذکر است که امر تربیت مقوله وسیعی است و بر ما لازم است که به همه جنبه‌های تربیت کودک اعم از تربیت اخلاقی، تربیت هیجانی، مهارت‌ها، انس با قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و ... به عنوان قسمتی از روند تربیت کودکان توجه ویژه داشته و عنایت به بخشی ما را به غفلت در بخشی دیگر دچار نکند پس تمام این موارد نیز در دستور کار مزرعه ایمانی و علمی جهت پرداختن به آن قرار دارد که هر چند وقت یکبار، فعالیت علمی و عملی بر روی یک یا چند اصل به عنوان چشم انداز آن مقطع، مورد توجه قرار می گیرد."
لینک های مفید
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 19
بازدید دیروز: 195
کل بازدیدها: 326756