سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
قالب وبلاگ
لینک های مفید

 

بسمه تعالی

                                                                                                              

نام کارگروه :                       متن جلسات                     تاریخ:   11/08/1395

مطلب مورد بحث:(منبع بحث،تعداد صفحات): تفسیر نور، جلسه 9 هم اندیشی

خلاصه مباحثه علمی:

نکات تفسیری آیات 56 و57 سوره مبارکه مریم:

-مراد از ((مکانا علیّا))، یا مقام بلند معنوی است یا عروج به آسمان ها، زیرا خداوند چهار پیامبر دیگر را به آسمان ها برد: ادریس ، عیسی ، خضر و الیاس 

-حضرت ادریس ، از اجداد حضرت نوح است وبه دلیل اشتغال زیاد او به درس یا به خاطر آن که اوّلین کسی بود که با قلم نوشت ، به ادریس مشهور شد.  

-خانه ی ادریس ، در مسجد سهله در اطراف نجف اشرف بوده است


-ادریس ، اوّلین کسی بود که علم نجوم و حساب را می دانست

- اوّلین کسی بود که به انسان ، خیاطی آموخت

- ادریس (ع) 365 سال عمر کرد و بعد به آسمان رفت و اکنون زنده است و در زمان ظهور حضرت مهدی (ع) حاضر خواهد شد.

- یاد و تجلیل از بزرگان وسیله رشد و هدایت دیگران است

- تجلیل ها باید پایدار بماند.

- معیار تجلیل از افراد، باید ارزشهای معنوی آنان باشد.

- تقدّم کلمه ی صدّیق  بر ((نبی ّ))، نشانه ی آن است که صداقت زمینه ی نبوّت است .

تدبر در آیات 58 ال60 سوره مبارکه مریم:

-بیان اینکه پیامبران از ذریه ی آدم بودند یا از حمل شده های کشتی نوح و... شاید به دلیل این باشد که یادآوری کند پیامبران از خود شمایند و شبیه شما

-هدایت و برگزیدگی انبیا از طرف خداوند است.

-ما چقدر با مقام انبیا فاصله داریم که آنها با دیدن آیات خدای رحمان با صورت بر زمین می افتند و ما بی تفاوت می گذریم و هیچ تحول درونی در ما حاصل نمی شود.

- اهمیت ضایع کردن نماز و تبعیت از شهوات در این آیه تاکید شده است.

- ایمان به تنهایی بعد از توبه کافی نیست و باید عمل صالح به دنبالش باشد.

 

مباحثه جلسه 9 هم اندیشی:

همگرایی فکر و زبان، شکل گیری تخیل، مشاهده،درونسازی،الگوسازیواجرایمناسکعبادی ، قصه های ملموس

در مورد تقریب نامحسوس به محسوس و ظرافت این مسئله در پاسخ به سوالات کودکان و در قصه گویی صحبت شد.

 


[ چهارشنبه 95/8/12 ] [ 9:0 صبح ] [ کارگروه متن جلسات ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

همه اعضای مزرعه ایمانی وعلمی بایستی به تعمیق اعتقادات خود بپردازند و سیر مطالعاتی عمومی همه اعضا باید در بردارنده مطالعات معرفتی باشد. بر همین اساس هر چند خانواده با یکدیگر در طی جلسات هفتگی که با هم دارند قسمتی از معارف را مورد مطالعه و بحث و بررسی قرار داده و همان محتوا را درقالب‌های کودکانه اعم از قصه، بازی و... ریخته و با ارائه صورتجلسات هفتگی در وبلاگ دست آوردهای خود را در اختیار سایر اعضا قرار می‌دهند. پیشنهاد ایشان در زمینه سیر مطالعات معرفتی عمومی همه اعضای مزرعه ایمانی و علمی نیز، ذیل عنوان "سیر مطالعات اعضا" در موضوعات وبلاگ درج شده است. درکنار این سیر مطالعاتی برنامه علمی معارفی ایشان در جلسات هم اندیشی ماهیانه می‌باشد که به بیان نکاتی معارفی و روش تبدیل آن برای نوجوان و کودک می‌پردازند. 2. دومین محور مزرعه، که باز شامل عموم است مطالعه کتب روانشناسی اعم از روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی شخصیت و بهداشت روانی با تکیه بر منابع اسلامی است چرا که علم روان شناسی از روش‌های تبدیل محتوای معارف کسب شده بوده و همچنین با توجه به تمرکز این گروه بر روی تربیت توحیدی کودک، اگر قرار باشد تمام دست آوردهایمان را به کودک منتقل کنیم گریزی نیست از اینکه به ابزار شناخت روان او بر اساس سن، جنس و شخصیتش تجهیز شویم. 3. سومین محور مزرعه، تسلط به زبان ارتباط با کودک و در واقع فراگیری شیوه انتقال محتوای معارفی به کودک است که در این میان قصه‌گویی و قصه نویسی نقش بسیار مهمی را بر عهده داشته و شرکت در کارگاه قصه نویسی حضوری یا آنلاین و دست به قلم شدن برای نوشتن قصه‌های کودکانه از ابتدای امر، از فعالیتهای گروه بوده است. • لازم به ذکر است که امر تربیت مقوله وسیعی است و بر ما لازم است که به همه جنبه‌های تربیت کودک اعم از تربیت اخلاقی، تربیت هیجانی، مهارت‌ها، انس با قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و ... به عنوان قسمتی از روند تربیت کودکان توجه ویژه داشته و عنایت به بخشی ما را به غفلت در بخشی دیگر دچار نکند پس تمام این موارد نیز در دستور کار مزرعه ایمانی و علمی جهت پرداختن به آن قرار دارد که هر چند وقت یکبار، فعالیت علمی و عملی بر روی یک یا چند اصل به عنوان چشم انداز آن مقطع، مورد توجه قرار می گیرد."
لینک های مفید
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 93
بازدید دیروز: 129
کل بازدیدها: 325992