سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
قالب وبلاگ
لینک های مفید

بسمه تعالی

                                                                                                              

نام کارگروه :               متن جلسات                                              تاریخ:    16/09/1395

مطلب مورد بحث:(منبع بحث،تعداد صفحات)         :          تفسیر نور، جلسه 9 هم اندیشی

خلاصه مباحثه علمی:

تفسیر آیات 61 الی63 سوره مبارکه مریم :

-در آیه قبل کلمه‏ى «جنّت» به صورت مفرد بکار رفته بود، «یدخلون الجنّة»، ولى در این     آیه کلمه‏ى «جنّات» به صورت جمع مطرح شده و این نشان مى‏دهد که باغ و بوستان اهل     بهشت مجموعه‏اى از بوستان‏هاى متعدّد است    .
این تعبیر شاید به خاطر آن باشد که هریک از بهشتیان داراى چهار باغ مى‏باشند که در سوره‏ى الرّحمن به آن اشاره شده است.

-ستایش بهشت به اینکه در آنجا لغوى نمى‏شنوند، هم توصیه به امروز ماست که از لغودورى کنیم و هم اشاره به این است که سخنان یاوه کفّار و شنیده‏هایى که مؤمنان را دردنیا رنج مى‏داد، در آنجا نیست.

 

-در جمله‏ى «نورث مَن کان تقیّا» هم به تقوا اشاره شده است که کلید بهشت است و همتعبیر ارث آمده که به معناى رسیدن به مال و نعمت بدون رنج و زحمت است. گرچه تقواکلید بهشت است، امّا آن همه پاداش، ارث خدا به ماست و اعمال ما به این اندازه پاداشندارد و در حقیقت پاداشهاى ما ارثى است که از طرف خداوند بدون رنج به مامى‏رسد.
-در حدیثى مى‏خوانیم: هر انسانى در بهشت و دوزخ جایگاهى دارد؛ اگر اهلبهشت شد، جایگاه دوزخى او به دوزخیان ارث مى‏رسد و اگر اهل دوزخ شد، جایگاه بهشتىاو به بهشتیان ارث مى‏رسد.
-شخصى به امام صادق‏علیه السلام از درد معده‏اششکایت کرد. حضرت به او فرمودند: دو نوبت غذا بخور، صبح وغروب، و بین آن دو غذا نخورکه موجب فساد بدن مى‏شود. آنگاه این آیه را «رزقهم فیها بکرة وعشیّا» تلاوتکردند.

-استقرار در باغ‏هاى بهشت همیشگى است. «جنّات عدن»(113)
-سرچشمه‏ى آن همهالطاف موعود، لطف خداوند رحمان است. «وعد الرحمن»
 
-ما امروز حقیقت وعده‏هاىخداوند را درک نمى‏کنیم. «بالغیب»
 
-در بهشت هم امنیّت روحى است، «الاّ سلاما» و هم تأمین نیازهاى جسمى. «رزقهم بکرة و عشیّا»
 
-در عطا کردن بهشت، برگرداندن و نقضى در کار نیست واین، قوى‏ترین نوع مالکیّت است.(116) «نورث»
 
-بهشت،  میراث پرهیزکاران است. 

 

تدبر در آیات64 الی 65:

-خطاب آیه به بیامبر آیا به خاطر شکی است که بیامبر در قلب دارد یا یک نوع اطمینان خاطر برای بدگویی اطرافیان است؟ به نظر می رسد یامبر از این شک مبرا هستندو منظور آیه برای آرامش یامبر و درعین حال توجیه افکار عمومی است. اگرچه می توان مستقلا هم به ایه نگاه کرد و خطاب ایه را به عموم مسلمانان دانست.

-در عوام تعبیر فراموش کاری خدا هنگام سختی ها و برآورده نشدن حاجات بسیار رایج است و باید از آن دوری جست.

-در عبادت و بندگی چیزی فراتر از صبر یعنی شکیبایی نیاز است.

 

ارائه بحث تشویق ها و تنبیه ها از جلسه نهم هم اندیشی

 


[ پنج شنبه 95/9/18 ] [ 10:0 عصر ] [ کارگروه متن جلسات ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

همه اعضای مزرعه ایمانی وعلمی بایستی به تعمیق اعتقادات خود بپردازند و سیر مطالعاتی عمومی همه اعضا باید در بردارنده مطالعات معرفتی باشد. بر همین اساس هر چند خانواده با یکدیگر در طی جلسات هفتگی که با هم دارند قسمتی از معارف را مورد مطالعه و بحث و بررسی قرار داده و همان محتوا را درقالب‌های کودکانه اعم از قصه، بازی و... ریخته و با ارائه صورتجلسات هفتگی در وبلاگ دست آوردهای خود را در اختیار سایر اعضا قرار می‌دهند. پیشنهاد ایشان در زمینه سیر مطالعات معرفتی عمومی همه اعضای مزرعه ایمانی و علمی نیز، ذیل عنوان "سیر مطالعات اعضا" در موضوعات وبلاگ درج شده است. درکنار این سیر مطالعاتی برنامه علمی معارفی ایشان در جلسات هم اندیشی ماهیانه می‌باشد که به بیان نکاتی معارفی و روش تبدیل آن برای نوجوان و کودک می‌پردازند. 2. دومین محور مزرعه، که باز شامل عموم است مطالعه کتب روانشناسی اعم از روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی شخصیت و بهداشت روانی با تکیه بر منابع اسلامی است چرا که علم روان شناسی از روش‌های تبدیل محتوای معارف کسب شده بوده و همچنین با توجه به تمرکز این گروه بر روی تربیت توحیدی کودک، اگر قرار باشد تمام دست آوردهایمان را به کودک منتقل کنیم گریزی نیست از اینکه به ابزار شناخت روان او بر اساس سن، جنس و شخصیتش تجهیز شویم. 3. سومین محور مزرعه، تسلط به زبان ارتباط با کودک و در واقع فراگیری شیوه انتقال محتوای معارفی به کودک است که در این میان قصه‌گویی و قصه نویسی نقش بسیار مهمی را بر عهده داشته و شرکت در کارگاه قصه نویسی حضوری یا آنلاین و دست به قلم شدن برای نوشتن قصه‌های کودکانه از ابتدای امر، از فعالیتهای گروه بوده است. • لازم به ذکر است که امر تربیت مقوله وسیعی است و بر ما لازم است که به همه جنبه‌های تربیت کودک اعم از تربیت اخلاقی، تربیت هیجانی، مهارت‌ها، انس با قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و ... به عنوان قسمتی از روند تربیت کودکان توجه ویژه داشته و عنایت به بخشی ما را به غفلت در بخشی دیگر دچار نکند پس تمام این موارد نیز در دستور کار مزرعه ایمانی و علمی جهت پرداختن به آن قرار دارد که هر چند وقت یکبار، فعالیت علمی و عملی بر روی یک یا چند اصل به عنوان چشم انداز آن مقطع، مورد توجه قرار می گیرد."
لینک های مفید
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 16
بازدید دیروز: 166
کل بازدیدها: 325786