سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
قالب وبلاگ
لینک های مفید

خلاصه مباحثه علمی:

 

پرسش: آیا همه دانشمندان روانشناس غربی اعتقاد دارند که انسان یک حیوان پیشرفته است و نیز ، با از مرگ همه چیز تمام می شود؟

 

 

نام کارگروه: نهج البلاغه     تاریخ: 4/10/95

مطالب مورد بحث:

جلسه دهم هم اندیشی

حکمت 23 نهج البلاغه

کتاب انسان 250 ساله

 

خلاصه مباحثه علمی:

پرسش: آیا همه دانشمندان روانشناس غربی اعتقاد دارند که انسان یک حیوان پیشرفته است و نیز ، با از مرگ همه چیز تمام می شود؟

پاسخ:

-اولا استاد در مورد نظام روانشناسی و برنامه ریزی سیاسی پشت صحنه ی آن سخن می گویند

-ثانیا هر کسی در هر مرتبه ای ، بخشی از حقیقت را می داند اما دانستن فقط مهم نیست یا عامدانه حقیقت را پنهان می کنند یا غرق در دنیا هستند؛ مثل خود ما که به فکر بعد از مرگ نیستیم.

 

پرسش: چرا نرجس خاتون به عنوان مادر امام زمان عیه السلام انتخاب شد؟ نقطه عطف زندگی او چه بوده؟ چه جرقه ای اتفاق افتاد تا او هدایت شد؟ آیا پدر و مادرش خیلی پاک بودند؟

پاسخ: استاد می فرمایند یک خانم مسیحی که در روم زندگی می‌کند در یک خانواده‌ای که اهل ظلمند، عظمت عالم را یافته، می‌بیند که محبوب خداست و خودش محب خدا  .   می‌گوید قطعا کسی هست که دست مرا بگیرد اما سلسله‌ی انبیاء به اتمام رسیده پس متوجه امامی می‌شود که در آن زمان حی و حاضر است. وقتی هدایت شامل حال کسی شد فرقی نمی‌کند یهودی باشد یا مسیحی. این خانم می‌شود حضرت نرجس خانم (صلوات الله علی‌ها).اگر قلب او بیدار نباشد، با این قلب نمی‌تواند در خواب امام هادی علیه السلام را زیارت کند، بیدار است این قلب.

 

سایر مطالب:

 حکمت 23 :

 ضرورت عمل گرایى (اخلاقى ، اجتماعى)

وَ قَالَ [علیه السلام] مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ لَمْ یُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ .

و درود خدا بر او ، فرمود : کسى که کردارش او را به جایى نرساند ، افتخارات خاندانش او را به جایى نخواهد رسانید.

 

نکته ها:

*بسیار دیده ایم افرادى که از خانواده هاى پایین بودند به سبب جد و جهد و تلاش و کوشش به مقامات عالى رسیده اند در حالى که افراد دیگرى با نسب هاى عالى بر اثر سستى و تنبلى خوار و بى مقدار شدند.

*امام سجاد علیه السلام: « هیهات هیهات خداوند بهشت را براى مطیعان و نیکوکاران آفریده، هرچند غلام حبشى باشد و دوزخ را براى عاصیان خلق کرده، هرچند فرد بزرگى از قریش باشد مگر این سخن خدا را نشنیده اى که مى فرماید: هنگامى که در صور دمیده شود و قیامت برپا گردد نسب ها به درد نمى خورد و کسى از آن سؤال نمى کند» .

*در روایات اسلامى درباره فضیلت سادات مطالب زیادى داریم و در نامه مالک اشتر، على(علیه السلام) به او توصیه مى کند که فرماندهان لشکرش را از خانواده هاى اصیل برگزیند  و در دستورات مربوط به انتخاب همسر نیز آمده است که همسران خود را از خانواده هاى اصیل برگزینید و اینها نشان مى دهد که نسب و اصالت خانوادگى نیز مؤثر است.

پس نسب هاى تشریفاتى دنیوى انسان را به جایی نمی رساند اما نسب هاى معنوى که بر اساس ارزش هاى والاى اخلاقى و انسانى بنا شده به یقین مؤثر و در عین حال باز هم اصالت با عمل است و این گونه نسب ها نیز در درجات بعد قرار دارد.

* در حدیثى در حالات «سعد بن عبدالملک» که از خاندان بنى امیه بود آمده است که نزد امام باقر(علیه السلام) آمد و همچون زنان مصیبت زده گریه و ناله مى کرد. امام(علیه السلام)فرمود: چرا گریه مى کنى؟ عرض کرد: چگونه نگریم در حالى که من از همان طایفه اى هستم که به عنوان شجره ملعونه در قرآن از آنها نام برده شده! امام(علیه السلام)فرمود: تو از آنها نیستى، گرچه از بنى امیه اى، ولى از ما اهل بیتى. آیا این آیه را نشنیدى که خداوند از زبان ابراهیم در قرآن فرموده: «(فَمَنْ تَبِعَنِى فَإِنَّهُ مِنِّى); آن کس که از من پیروى کند او از من (و از خانواده من) است». (از این رو سعد را به موجب اعمال نیکش سعد الخیر مى نامیدند).

?? @tafakor_dar_nahjolbalagheh

 

* کسی که عملش او را کند کند؛ نسبتش به او سرعت نمی دهد


[ شنبه 95/10/4 ] [ 6:0 عصر ] [ کارگروه نهج البلاغه ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

همه اعضای مزرعه ایمانی وعلمی بایستی به تعمیق اعتقادات خود بپردازند و سیر مطالعاتی عمومی همه اعضا باید در بردارنده مطالعات معرفتی باشد. بر همین اساس هر چند خانواده با یکدیگر در طی جلسات هفتگی که با هم دارند قسمتی از معارف را مورد مطالعه و بحث و بررسی قرار داده و همان محتوا را درقالب‌های کودکانه اعم از قصه، بازی و... ریخته و با ارائه صورتجلسات هفتگی در وبلاگ دست آوردهای خود را در اختیار سایر اعضا قرار می‌دهند. پیشنهاد ایشان در زمینه سیر مطالعات معرفتی عمومی همه اعضای مزرعه ایمانی و علمی نیز، ذیل عنوان "سیر مطالعات اعضا" در موضوعات وبلاگ درج شده است. درکنار این سیر مطالعاتی برنامه علمی معارفی ایشان در جلسات هم اندیشی ماهیانه می‌باشد که به بیان نکاتی معارفی و روش تبدیل آن برای نوجوان و کودک می‌پردازند. 2. دومین محور مزرعه، که باز شامل عموم است مطالعه کتب روانشناسی اعم از روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی شخصیت و بهداشت روانی با تکیه بر منابع اسلامی است چرا که علم روان شناسی از روش‌های تبدیل محتوای معارف کسب شده بوده و همچنین با توجه به تمرکز این گروه بر روی تربیت توحیدی کودک، اگر قرار باشد تمام دست آوردهایمان را به کودک منتقل کنیم گریزی نیست از اینکه به ابزار شناخت روان او بر اساس سن، جنس و شخصیتش تجهیز شویم. 3. سومین محور مزرعه، تسلط به زبان ارتباط با کودک و در واقع فراگیری شیوه انتقال محتوای معارفی به کودک است که در این میان قصه‌گویی و قصه نویسی نقش بسیار مهمی را بر عهده داشته و شرکت در کارگاه قصه نویسی حضوری یا آنلاین و دست به قلم شدن برای نوشتن قصه‌های کودکانه از ابتدای امر، از فعالیتهای گروه بوده است. • لازم به ذکر است که امر تربیت مقوله وسیعی است و بر ما لازم است که به همه جنبه‌های تربیت کودک اعم از تربیت اخلاقی، تربیت هیجانی، مهارت‌ها، انس با قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و ... به عنوان قسمتی از روند تربیت کودکان توجه ویژه داشته و عنایت به بخشی ما را به غفلت در بخشی دیگر دچار نکند پس تمام این موارد نیز در دستور کار مزرعه ایمانی و علمی جهت پرداختن به آن قرار دارد که هر چند وقت یکبار، فعالیت علمی و عملی بر روی یک یا چند اصل به عنوان چشم انداز آن مقطع، مورد توجه قرار می گیرد."
لینک های مفید
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 41
بازدید دیروز: 100
کل بازدیدها: 327756