سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
قالب وبلاگ
لینک های مفید

 

خلاصه ای از نقد قصه "کلوچه های خدا" در جلسه بانوان 5شنبه 16 دی ماه 

 

درون مایه قصه: 

تشکر کردن از خداوند، جلب رضایت خداوند، 

شکر قلبی و عملی

جمع بندی:

برای تشکر از خدا باید مهربانی کنی

 

نکات مثبت قصه:

-حیرت خرس در ابتدای قصه و بی تفاوت نبودن او نسبت به اطراف

-مشورت کردن او قبل از تصمیم گیری

-تا حدودی انتقال مفهوم نذر

-جریان داشتن تشکر در سرتاسر داستان

-به تصویر کشیده شدن رضایت درونی خرس در انتهای داستان، به زیبایی

-انتخاب دعا به عنوان یکی از راه های تشکر ( به جای بوسیدن)

 

-مراحل تحول ایمان در این داستان لحاظ شده بود،:

تفکر نگاه عادی به دنیا نداشتن (شگفت زدگی)

ایجاد حب در دل،نسبت به خداوند

فقط خداست که قابل ستایش هست.

 

-اهل مشورت بودن

 

-نشان دادن کلاغ به عنوان نماد کسانی که در دنیا هستند که در غالب حرف های زیبا می خواهند به اهداف منفعت طلبی شخصی شون برسند و دیگران را فریب دهند.

 

-اهل جدال و دعوا نبودن

-اهل امر به معروف و نهی از منکر بودن

-اهل تفکر بودن

-کاری که برا خدا خالصانه باشه نتیجه ی خیلی خوبی داره،

-اهل دعا بودن

-برطرف شدن این ذهنیت غلط که تحولات مثبت درونی کار سختی هست،

-مهربان بودن،

-دغدغه ی دیگران را داشتن،

-وقتی با دوستان مواجه میشید اول سلام کنید بعد خواسته تون را بگید.

 

- همه چیز در داستان تلطیف شده بود و براساس فطرت

- مهربانی به خاطر خدا نه به خاطر نوعدوستی

- ایثار و از خود گذشتن

- سخاوت و بخشندگی

- تاثیر نیت در کار... هرکار با تقوا پذیرفته است.

 

نکات منفی و اصلاحات پیشنهادی:

-مادی و محدود کردن خداوند و تجسم بخشی به او بزرگترین نکته منفی داستان است.

-باید قصه به نحوی جلو برود که مخاطب را با شخصیت اصلی به تحیر در خلقت و سپس ضرورت تشکر برساند و از گزارش صرف حالات شخصیت در آید.

-شخصیتها مناسب انتخاب نشده اند. حداقل نمی بایست یک حیوان درنده ( خرس) به عنوان شخصیت اصلی و محبوب قصه انتخاب می شد.

-اگر هم انتخاب خرس را به عنوان شخصیت محبوب قصه صحیح فرض کنیم، بایستی گزینه دیگری از جمله استفاده از نعمت قدرت، به جای مهربانی کردن برای این شخصیت انتخاب می شد.

-نمی شود گفت: بهترین راه تشکر از خدا مهربانی است ، شاید یکی از راه ها مهربانی کردن به خاطر او باشد.

-پیشنهاد: شاید بتوان درون مایه تشکر از خدا را در قالب داستانهایی که در انها تشکر از مخلوق من جمله پدر و مادر جا دارد منتقل نمود.

 

-در داستان جملاتی به کار رفته بود که بعد ماهیت داشتن برای خداوند را مثل مخلوقات در ذهن کودک تجسم می کرد و نویسنده تا انتهای داستان موفق نشد ذهن کودک را به سمت مجرد بودن خداوند هدایت کند.

-این که کلاغ گفت: کلوچه ها را بالای تپه بگذار،بعد مکان مندی برای خدا را در ذهن کودک بوجود می آورد.

می تونست بگه : فرقی نمی کنه هر جا دوست داری بگذار.

-خرس کوچولو در داستان به نیت بد کلاغ پی نبرد، باید داستان جوری طراحی می شد که پیشنهاد کلاغ برای منفعت طلبی خودش و فریب خرس بیشتر نشون داده می شد.

-اون قسمتی که کلاغ گفت :این کلوچه ها برا خدا کمه خودمون بخوریم، نویسنده در آن قسمت سعی نکرده کودک را به تفکر وادارد که نباید به هر کسی اعتماد کرد ،و این جا بهترین قسمت داستان بود که خرس بفهمد که کلاغ قصد فریبش را داشته،

 

-در صفحه ی بعد، جمله ی "خرس گفت:کلاغ راست می گوید این کلوچه ها برای خدا کمه" باید حذف شود.

-خرس کوچولو با توجه به حرف کلاغ، کلوچه ها را تقسیم کرد ،

می تونست خودش درونا" به این تصمیم برسد که الان وظیفه اش این هست که کلوچه ها را به موش های گرسنه بدهد.

 

-باید داستان جوری طراحی می شد که خرس کوچولو متوجه شود اگر در هر موقعیتی اون کاری که وظیفه اش هست را انجام دهد خداوند این را دوست دارد و تشکر واقعی از خداوند همین عمل به وظیفه هست.

- کلاغ شخصیتی ظاهربین و حس گرا دارد یا نماد خشکه مقدس هاست. و منفی بودن شخصیتش تا حدی مشخص است و باعث دوری از این نگاه میشود. البته ممکن هم هست شنونده ای این منفی بودن را حس نکند و الفاظ به کار رفته توسط کلاغ اثر بد بگذارد.

- صحبت کلاغ که گفت خدا خجالت نکشد مثل حرف وهابی هاست یا قربانی کردن بت پرستها و احتمال اثر منفی این لفظ در کودک زیاد است.

- درون مایه غلط: بهترین کار برای تشکر از خدا مهربانی است. حال آنکه بهترین کار آن کاریست که خدا امر کرده و این کار درهر شرایطی فرق می کند. اما در قصه اشاره ای به امر خدا نمی شود

- داستان به نوع نگاه غلطی که می گوید "هر گناهی هم بکنی اشکال ندارد، کافیست مهربانی کنی تا انسان خوبی باشی" و در جامعه شایع شده صحه می گذارد و برای بچه هایی که این را زیاد از اطرافیانشان میشنوند اثر منفی خواهد داشت. جایگذاری لفظ شکر مثلا خداجون ممنونتم، یا خداجون متشکرم از زبان خرس تا حدی می تواند این اشکال را اصلاح کند. به طوری که بفهماند علاوه بر مهربانی کردن عبادت هم لازم است.

 


[ پنج شنبه 95/10/16 ] [ 7:0 عصر ] [ مدیر جلسات بانوان ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

همه اعضای مزرعه ایمانی وعلمی بایستی به تعمیق اعتقادات خود بپردازند و سیر مطالعاتی عمومی همه اعضا باید در بردارنده مطالعات معرفتی باشد. بر همین اساس هر چند خانواده با یکدیگر در طی جلسات هفتگی که با هم دارند قسمتی از معارف را مورد مطالعه و بحث و بررسی قرار داده و همان محتوا را درقالب‌های کودکانه اعم از قصه، بازی و... ریخته و با ارائه صورتجلسات هفتگی در وبلاگ دست آوردهای خود را در اختیار سایر اعضا قرار می‌دهند. پیشنهاد ایشان در زمینه سیر مطالعات معرفتی عمومی همه اعضای مزرعه ایمانی و علمی نیز، ذیل عنوان "سیر مطالعات اعضا" در موضوعات وبلاگ درج شده است. درکنار این سیر مطالعاتی برنامه علمی معارفی ایشان در جلسات هم اندیشی ماهیانه می‌باشد که به بیان نکاتی معارفی و روش تبدیل آن برای نوجوان و کودک می‌پردازند. 2. دومین محور مزرعه، که باز شامل عموم است مطالعه کتب روانشناسی اعم از روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی شخصیت و بهداشت روانی با تکیه بر منابع اسلامی است چرا که علم روان شناسی از روش‌های تبدیل محتوای معارف کسب شده بوده و همچنین با توجه به تمرکز این گروه بر روی تربیت توحیدی کودک، اگر قرار باشد تمام دست آوردهایمان را به کودک منتقل کنیم گریزی نیست از اینکه به ابزار شناخت روان او بر اساس سن، جنس و شخصیتش تجهیز شویم. 3. سومین محور مزرعه، تسلط به زبان ارتباط با کودک و در واقع فراگیری شیوه انتقال محتوای معارفی به کودک است که در این میان قصه‌گویی و قصه نویسی نقش بسیار مهمی را بر عهده داشته و شرکت در کارگاه قصه نویسی حضوری یا آنلاین و دست به قلم شدن برای نوشتن قصه‌های کودکانه از ابتدای امر، از فعالیتهای گروه بوده است. • لازم به ذکر است که امر تربیت مقوله وسیعی است و بر ما لازم است که به همه جنبه‌های تربیت کودک اعم از تربیت اخلاقی، تربیت هیجانی، مهارت‌ها، انس با قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و ... به عنوان قسمتی از روند تربیت کودکان توجه ویژه داشته و عنایت به بخشی ما را به غفلت در بخشی دیگر دچار نکند پس تمام این موارد نیز در دستور کار مزرعه ایمانی و علمی جهت پرداختن به آن قرار دارد که هر چند وقت یکبار، فعالیت علمی و عملی بر روی یک یا چند اصل به عنوان چشم انداز آن مقطع، مورد توجه قرار می گیرد."
لینک های مفید
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 74
بازدید دیروز: 252
کل بازدیدها: 327583