سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
قالب وبلاگ
لینک های مفید

بسمه تعالی

فرم صورت جلسه کارگروه ها

 

 

نام کارگروه : عترت                                                                                        تاریخ: 23/9/95

مطلب مورد بحث:(منبع بحث،تعداد صفحات):طرح کلی جلسه ی 4.مبانی نظری نبوت و امامت از ص 63 تا84

خلاصه مباحثه ی علمی:

طرح کلی:ایمان به خدا تنها یک امر قلبی نیست چرا که قرآن کریم ایمان بدون تعهد و عمل را یک ایمان فاقد ارزش میداند.همان طور که قرآن کریم انسان مومن را به اقامه ی نماز،جهاد در راه خدا،پرداخت زکات و مهاجرت برای خداوند و بسیاری از امور دیگر امر میکند که اطاعت نکردن و نپذیرفتن این اوامر ابای از پذیرش امانت اللهی است و نتیجه ی آن خاری و ذلت در دنیا و آخرت است.

کتاب مبانی نظری نبوت و امامت:در جلسه ی گذشته دلایل اعجاز قرآن کریم برای اثبات نبوت حضرت محمد(ص) بیان شد .در این جلسه توجه به شخصیت نبی مکرم اسلام نیز راهی است برای اثبات نبوت حضرت که به آن اشاره خواهیم کرد.

1-محیط دعوت حضرت.2-سابقه ی تاریخی و خصوصیات اخلاقی حضرت.3-محتوای مکتب و دعوت.4-تاثیر دعوت پیامبر در محیط.5-وسایل نیل به هدف.6-سرعت تاثیر و دوام اثر.7-میزان ایمان پیامبر به هدف.8-ایمان آورندگان به پیامبر اکرم.

در ادامه ی جلسه حقیقت وحی تبیین میشود.حقیقت وحی همان حقایق غیبی است که ...

سراسر وجود حضرت را در بر گرفته.همان حقایقی که حضرت به صورت علم حضوری آن را میشنید و فرشته ی وحی را میدید و باقلب خویش آن را احساس کردند.

در ادامه به اقسام وحی اشاره شد:1- سخن گفتن بی واسطه با پیامبر(چون نفس حضرت آمادگی آن را داشت تا خداوند بدون آن که لفظی را ادا کند در نفس او صوت ایجاد کند و حضرت بدون نیاز به حضور شخصی از بیرون آن صوت را بشنود.چیزی شبیه شنیدن صوت در خواب البته به مراتب وسیع تر) 2-سخن گفتن با واسطه(مثل تکلم با حضرت موسی از طریق درخت 3-سخن گفتن با واسطه ی فرشته ی وحی

فصل سوم:امامت

دلایل عقلی ضرورت امامت بعد از اتمام نبوت:

1-هدایت به همان طریق نبی چون تبیین و تفسیر دین و حاکمیت اجتماعی بعد از حضرت رسول(ص) همچنان نیاز بشر است.

2-از آنجا که دین اسلام آخرین دین است و پیامبر اکرم در طول 23 سال عمر شریف خود فرصت تبیین همه ی مسایل را نداشتند لذا وجود کارشناسانی که به همه ی ایبعاد دین آشنا باشند ضروری است.

3-برهان لطف اقتضا میکند تا خداوند هر آنچه که انسان استعداد دریافتش را دارد به او بدهد و لذا به همان دلیل که مردم نیازمند یک الگوی معصوم بودند خداوند متعال این لطف را پس از رحلت رسول خدا از بندگانش دریغ نکرد.

4- از آنجا که اسلام دین فطرت است و نیاز به پیشوای عادل و عاری از خطا نیاز فطری بشر است لذا امر امامت مسکوت گذاشته نشده است.

5-از آنجا که هدایت یک امر باطنی است لذا ضرورت هدایت گری انسانی به اثبات میرسد که در باطن و جان انسانها از طریق مقام کن فیکون تصرف کند و او را به مقصد برساند.

6-از آنجا که هر چیزی در عالم باید به نهایت خود برسد و نهایت انسانیت همان انسان کامل است لذا ضرورت وجود امام د هر عصری به اثبات میرسد.

7-چون مقصد خلقت وجود انسان کامل است و همه ی تاریخ در جهت ظهور او در حرکت است لذا ممکن نیست بعد از رحلت نبی مکرم اسلام به عنوان آخرین پیامبر انسان کامل در صحنه ی عالم نباشد.

8-از انجا که همه ی حقایق عالم در شب قدر نازل میشود و ظرفیت پذیرش این حقایق را قلبی جز قلب امام معصوم ندارد لذا ضرورت وجود انسان کامل در هر عصری به اثبات میرسد. 


[ سه شنبه 95/9/23 ] [ 9:0 صبح ] [ کارگروه عترت ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

همه اعضای مزرعه ایمانی وعلمی بایستی به تعمیق اعتقادات خود بپردازند و سیر مطالعاتی عمومی همه اعضا باید در بردارنده مطالعات معرفتی باشد. بر همین اساس هر چند خانواده با یکدیگر در طی جلسات هفتگی که با هم دارند قسمتی از معارف را مورد مطالعه و بحث و بررسی قرار داده و همان محتوا را درقالب‌های کودکانه اعم از قصه، بازی و... ریخته و با ارائه صورتجلسات هفتگی در وبلاگ دست آوردهای خود را در اختیار سایر اعضا قرار می‌دهند. پیشنهاد ایشان در زمینه سیر مطالعات معرفتی عمومی همه اعضای مزرعه ایمانی و علمی نیز، ذیل عنوان "سیر مطالعات اعضا" در موضوعات وبلاگ درج شده است. درکنار این سیر مطالعاتی برنامه علمی معارفی ایشان در جلسات هم اندیشی ماهیانه می‌باشد که به بیان نکاتی معارفی و روش تبدیل آن برای نوجوان و کودک می‌پردازند. 2. دومین محور مزرعه، که باز شامل عموم است مطالعه کتب روانشناسی اعم از روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی شخصیت و بهداشت روانی با تکیه بر منابع اسلامی است چرا که علم روان شناسی از روش‌های تبدیل محتوای معارف کسب شده بوده و همچنین با توجه به تمرکز این گروه بر روی تربیت توحیدی کودک، اگر قرار باشد تمام دست آوردهایمان را به کودک منتقل کنیم گریزی نیست از اینکه به ابزار شناخت روان او بر اساس سن، جنس و شخصیتش تجهیز شویم. 3. سومین محور مزرعه، تسلط به زبان ارتباط با کودک و در واقع فراگیری شیوه انتقال محتوای معارفی به کودک است که در این میان قصه‌گویی و قصه نویسی نقش بسیار مهمی را بر عهده داشته و شرکت در کارگاه قصه نویسی حضوری یا آنلاین و دست به قلم شدن برای نوشتن قصه‌های کودکانه از ابتدای امر، از فعالیتهای گروه بوده است. • لازم به ذکر است که امر تربیت مقوله وسیعی است و بر ما لازم است که به همه جنبه‌های تربیت کودک اعم از تربیت اخلاقی، تربیت هیجانی، مهارت‌ها، انس با قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و ... به عنوان قسمتی از روند تربیت کودکان توجه ویژه داشته و عنایت به بخشی ما را به غفلت در بخشی دیگر دچار نکند پس تمام این موارد نیز در دستور کار مزرعه ایمانی و علمی جهت پرداختن به آن قرار دارد که هر چند وقت یکبار، فعالیت علمی و عملی بر روی یک یا چند اصل به عنوان چشم انداز آن مقطع، مورد توجه قرار می گیرد."
لینک های مفید
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 70
بازدید دیروز: 166
کل بازدیدها: 325840