سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
قالب وبلاگ
لینک های مفید

 بسمه تعالی

فرم صورت جلسه کارگروه ها

 

 

نام کارگروه : عترت                                                                                        تاریخ: 95/12/17

مطلب مورد بحث:(منبع بحث،تعداد صفحات): متن جلسه 12 هم اندیشی(صفحه 7 تا13)

خلاصه مباحثه ی علمی:

بحث رسید به اینجا که ما برای تربیت انسان نیازمند یک تربیت جامع معنویت بنیان اسلامی هستیم که این تربیت معنویت اسلامی 5 نوع تربیت را شامل میشود که البته هسته ی این 5 تربیت هم تربیت فطری ایمانی است که رتبتا از سایر انواع دیگر تربیت مقدم تر است.تربیت فطری از آن جهت که ایمان افزاست به تربیت فطری ایمانی نام گذاری شده است.همان گونه که در تربیت جناب ابوذر میبینیم که فطرت بیدار او موجب شد که بدون ارایه ی معجزه از سوی نبی مکرم اسلام و آن هم با شنیدن کلمه ی لا اله الا الله ایمان بیاورد و تربیت قرآنی هم شامل حالشان بشود.تربیت فطری انسانها به قدری اهمیت دارد که حضرت امام ابتدا اربعین حدیث را مینویسد (ویژگی کتاب اربعین این است که انسان را متوجه خود و خدای خود میکند آن هم

با برنامه ی تفکری و مشکلات اخلاقی انسان را مرتفع میکند)تا زمینه ساز قیام انقلابی مردم باشند.

آنچه که انسان فطرتا میجوید همان من غیبی،خدای غیبی،لقاءغیبی و آخرت غیبی است.اگر مساله ی غیب برایمان حل شود ایمان هم می آوریم چرا که مرکز تربیت اسلامی است.پس در تربیت فطری بر این غیبها باید تفکر کرد.این که در غرب مساله ی پی فورسی یا همان فلسفیدن برای کودک را مطرح میکند آیا کودک اروپایی را مومن کرده است؟آیا معارف اجمال را تفصیلی کرده است؟ما برای به خواب نرفتن فطرت کودک چه کار میکنیم؟باید قصه ساخت قصه ای مثل موراجون و عاقبت سه دانه ک هم اثبات عالم بعد است و هم نبی جویی کودک را پاسخ گفته.

چگونه در غیب عالم تفکر کنیم؟

نگاه به آیات اللهی همین خودش تفکر در غیب است.این که عظمتی را در آیات ببینی که همه نمیبینند.تفکر در غیب عالم که حاصل شد معارف در امتداد غیب جویی می آید.علمی که در این نوع از تفکر برای انسان ایجاد میشود همان علم حضوری است که خطا و اشتباهی در آن راه ندارد و اتحاد عالم با معلوم از نتایج آن است.

 

 


[ سه شنبه 95/12/17 ] [ 9:0 صبح ] [ کارگروه عترت ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

همه اعضای مزرعه ایمانی وعلمی بایستی به تعمیق اعتقادات خود بپردازند و سیر مطالعاتی عمومی همه اعضا باید در بردارنده مطالعات معرفتی باشد. بر همین اساس هر چند خانواده با یکدیگر در طی جلسات هفتگی که با هم دارند قسمتی از معارف را مورد مطالعه و بحث و بررسی قرار داده و همان محتوا را درقالب‌های کودکانه اعم از قصه، بازی و... ریخته و با ارائه صورتجلسات هفتگی در وبلاگ دست آوردهای خود را در اختیار سایر اعضا قرار می‌دهند. پیشنهاد ایشان در زمینه سیر مطالعات معرفتی عمومی همه اعضای مزرعه ایمانی و علمی نیز، ذیل عنوان "سیر مطالعات اعضا" در موضوعات وبلاگ درج شده است. درکنار این سیر مطالعاتی برنامه علمی معارفی ایشان در جلسات هم اندیشی ماهیانه می‌باشد که به بیان نکاتی معارفی و روش تبدیل آن برای نوجوان و کودک می‌پردازند. 2. دومین محور مزرعه، که باز شامل عموم است مطالعه کتب روانشناسی اعم از روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی شخصیت و بهداشت روانی با تکیه بر منابع اسلامی است چرا که علم روان شناسی از روش‌های تبدیل محتوای معارف کسب شده بوده و همچنین با توجه به تمرکز این گروه بر روی تربیت توحیدی کودک، اگر قرار باشد تمام دست آوردهایمان را به کودک منتقل کنیم گریزی نیست از اینکه به ابزار شناخت روان او بر اساس سن، جنس و شخصیتش تجهیز شویم. 3. سومین محور مزرعه، تسلط به زبان ارتباط با کودک و در واقع فراگیری شیوه انتقال محتوای معارفی به کودک است که در این میان قصه‌گویی و قصه نویسی نقش بسیار مهمی را بر عهده داشته و شرکت در کارگاه قصه نویسی حضوری یا آنلاین و دست به قلم شدن برای نوشتن قصه‌های کودکانه از ابتدای امر، از فعالیتهای گروه بوده است. • لازم به ذکر است که امر تربیت مقوله وسیعی است و بر ما لازم است که به همه جنبه‌های تربیت کودک اعم از تربیت اخلاقی، تربیت هیجانی، مهارت‌ها، انس با قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و ... به عنوان قسمتی از روند تربیت کودکان توجه ویژه داشته و عنایت به بخشی ما را به غفلت در بخشی دیگر دچار نکند پس تمام این موارد نیز در دستور کار مزرعه ایمانی و علمی جهت پرداختن به آن قرار دارد که هر چند وقت یکبار، فعالیت علمی و عملی بر روی یک یا چند اصل به عنوان چشم انداز آن مقطع، مورد توجه قرار می گیرد."
لینک های مفید
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 140
بازدید دیروز: 129
کل بازدیدها: 326039