سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
قالب وبلاگ
لینک های مفید

روایات بدو تولدتا 6 سالگی

·         تولد: 

-        امام سجاد(ع): هنگامی که امام حسین(ع)متولد شدپیامبر(ص) درگوش او اذان گفت.

-        روایت:هنگامی که امام حسن(ع)متولدشدپیامبر (ص) درگوش اواذان گفت.

-        روایت:وقتی حضرت رضا(ع)متولدشدامام کاظم (ع) درگوش راست اواذان ودرگوش چپ اواقامه گفت.

-        حضرت علی(ع):هنگامی که زایمان حضرت زهرا (س) فرارسیدپیامبر (ص) به بنت عمیس وام سلمه فرمود بربالین حضرت زهرا (س) حاضر شوید ووقتی فرزند متولد شد درگوش راست او اذان ودرگوش چپ اواقامه بگوئید زیرا اگر چنین کردید ازشیطان در امان خواهد بود. (اربلی ج 12ص 28)

-        امام صادق(ع):کام فرزندان خود راباخرما بردارید زیرا پیامبر (ص) با حسن وحسین چنین کرد.

·        کودکی واهمیت اذان:

-        امام رضا(ع):در خانه اذان بگو که موجب دوری شیطان می شود وبرای کودکان پسندیده است.(کلینی ج3ص 308)


·        نحوه شیردادن به کودک:

-        امام جعفر(ع)فرمودند:ای مادر اسحاق از یک پستان شیر مده از هردوپستان شیر بده که یکی به عوض طعام است ودیگری به عوض آب است.

-         پیامبر اکرم(ص) فرمودند: خداوند متعال روزی فرزند رادردوپستان مادرش قرارداده است در یکی آب ودر دیگری طعام. (وسایل الشیعه ج21 ص453)

·         زمان شیردهی:

-        زمان شیرخوارگی امام حسین(ع)24ماه بوده است.مستدرک ج15 ص158)

-        رضاع وشیردهی کمتراز21ماه ظلم وستم به کودک است.(کافی ج6ص40)

·        اهمیت آموختن قرآن:

-        پیامبر(ص):کسی که به فرزندش قران بیاموزد گویی ده هزار حج انجام داده است .(مجلسی ج89ص 288)   

-        نامه امام علی به امام حسن(ع):اموزش تورا با کتاب خداوتفسیران واموزش شرایع اسلام واحکام وحلال وحرام آن اغاز کردم .(مجلسی ج44ص 291)

·        کودکانه رفتار کردن با کودک:

-        پیامبراکرم(ص):من کان عنده صبی فلیتصاب له : آن کس که نزد اوکودکی است باید در پرورش او کودکانه رفتار نمائید.(وسائل الشیعه ج5ص126)

-        حضرت علی(ع):کسی که کودکی داردباید درراه تربیت اوخودرا تا سرحدطفولیت وکودکی تنزل دهد (وسائل الشیعه ج5ص126)

·        بوسیدن فرزند:

-        حضرت علی(ع):بوسیدن فرزند رحمت است.(بحارالانوارج104ص92)

-        برای هربوسیدن درجه است در بهشت.(کافی ج6ص49)

·        کم سرزنش کردن کودک

-        حضرت علی(ع):الافرامافی اعلامه یشت میزان اللجاج : زیاده روی درملامت وسرزنش اتش لجاجت راشعله ور می کند.(تحت العقول ص84)

·        زیاده روی در محبت

-        امام باقر(ع)کبدترین پدران کسانی هستند که در نیکی ومحبت نسبت به فرزندان از حد تجاوز کنند وبه زیاده روی وافراط بگرایند.(تاریخ یعقوبی ج3ص53)

·        دختر بودن فرزند:

-        رسول اکرم(ص):دختران حسنه وپسران نعمت اند.ازنعمت سوال می شودوبرحسنه ثواب داده می شود.(کافی ج6ص6)

-        رسول اکرم(ص): من یمن المراه ان یکون کل ها جاریه : ازمیمنت وسعادت زن ان است که اولین فرزندش دختر باشد.(بحارالانوارج104ص98)

·        وفاکردن به وعده :

-        پیامبر اکرم(ص):کودکان را دوست بداریدوباانان باعطوفت ومهربان باشید.وقتی به انان وعده ای می دهیدحتما وفاکنید زیرا کودکان شما را رازق خود می پندارند.

·        احترام به فرزندان:

-        پیامبر اکرم(ص):اکرامو اولادکم واحسنواادبهم : به فرزندان خود احترام کنیدوبا اداب وروش پسندیده با انها معاشرت نمائید.(ریحانه بهشتی ص229)

·        اهمیت اموختن علم در کودکی :

-        حضرت علی(ع):قلب کودکان خردسال همچون زمین خالی است که هرچه در ان اندازندمی پذیرند.(نهج البلاغه نامه 31)

-        پیامبر اکرم(ص):العلم فی الصغرکانقش فی الحجر:علم در کوچکی مانند حکاکی روی سنگ است.(ریحانه بهشتی ص238)

·        اهمیت نام نیکو گذاشتن برفرزند:

-        امام محمد باقر(ع):راست ترین نام ها نامی است که دلالت بربندگی خدا کندمثل عبدالله وبهترین نامها نام پیغمبران است (ریحانه بهشتی ص163)

-        امام موسی کاظم(ع):اول نیکی که پدرومادربافرزند خود می کند ان است که اورانام نیکی بگذارد.(ریحانه بهشتی ص163)

-        پیامبراکرم(ص):کسی که چهار فرزند داشته باشدویکی را به نام من نامگذاری نکندبه من جفا کرده است.(تهذیب ج7ص438)

-        پیامبراکرم(ص):درخانه ای که نام بعض افراد نام نبی باشد برکت از ان خانه زایل نمی شود .مستدرک ج15باب 15 ص129)

-        معصومین:نوزاد پسری برای ما اهل البیت پیامبر زاده نمی شود مگر اینکه نام او را هفت روز محمد می نهیم وپس از ان اگر خواستیم تغییر داده یا رها می کنیم .(کافی ج6ص18روایت 4)

-        معصوم (ع):بدرستیکه شیطان زمانی که بشنود ندا دهنده ای ندا دهدیامحمد یا علی ذوب می شود کما اینکه سرب ذوب می شود.(بحارلانوار ج104ص 131)

-        معصوم (ع) :فقروبی نوایی داخل خانواده ای نمی شود که در ان نام محمدیا احمد یاعلی یاحسن یا حسین یا جعفر یاطالب یا عبدالله یا فاطمه بوده باشد.(کافی ج6ص19روایت 8وبحارالانوارج154ص131 )

-        حضرت رسول اکرم (ص):فرزندی را که محمد نام کنید اورا گرامی بدارید وجا از برای او درمجلس بگشائیدورو به سوی او ترش نکنیدوفرمود که هراهل بیتی که میان ایشان نام پیغمبر می باشد البته حق تعالی هر روز صبح وپسین ملکی می فرستد که دعا کند بر ایشان به قوس وپاکی (حیلهالمتقین)

·        روز هفتم تولد(عقیقه.نامگذاری.ختنه)

-        اهمیت عقیقه وختنه کردن روزهفتم تولدتوصیه شده است.بحارالانوار ج104ص124

-        هرمولودی درگرو عقیقه است.(کافی ج6ص25)

-        پیچیدن طفل در جامه زرد مکروه ودرجامه سفیدسنت است.(حیلة المتقینص146)

-        تحقیقات جدید پزشکی هم نشان داده است ختنه نوزادقبل از ده روز بهتر است زیرا به دلیل تکامل نیافتن سیستم عصبی نوزاد درد کمتری را احساس می کند.

-        امام باقر(ع):هرگاه روز هفتم ولادت پسر یادختر یکی از شما فرا رسید باید گوسفندی عقیقه کند وازعقیقه به ماما بدهید وروز هفتم بر او نام بگذارید.(کافی ج6ص27)

-        امام صادق(ع):هرگاه کودک زاده شد مستحب است برای او عقیقه کنند.سراورابتراشندوبه وزن موی اونقره صدقه بدهندواز پاوران عقیقه به ماما بدهندوگروهی از مسلملنان که دعوت شده اند ازان بخورند وبرای فرزند دعا کنندوروز هفتم براو نام بگذارند.(کافی ج6ص28)

-        ازامام صادق (ع) سوال شد به تراشیدنسرونامگذاری وعقیقه باکدامیک اغاز شود ؟فرمودند:همه اینها دریک زمان انجام می شود وان روز هفتم است.(کافی ج6ص33)

·        گریه کودک:

-        پیامبر اکرم(ص):کودکان خود را به خاطر گریه کردن نزنیدچرا که گریه انها در 4ماهه اول شهادت به وحدانیت خدا ودر4ماهه دوم معنی صلوات بر پیامبر ودر4ماهه سوم معنی دعابرای والدین می دهد.(وسائل الشیعه باب 36)

-        توصیه می شود در هنگام گریه کودک خصوصادر4ماهه اول سوره مبارکه توحید وذکرلاالله الااللهقرائت شود تا هم هم جهت با طبیعت وروح یگانه پرستی وشرک زدایی کودک قوت یابدوچه بسا به این وسیله قدرت پذیرش صفات الهی برای او افزون یابد.(چگونه فرزند نابغه داشته باشیم ص61)

·       
فواید گریه کودک:

-         ای مفضل ازمنافع گریه کودکان اگاه باش: بدان که درمغز کودکان رطوبتی است که اگردر ان بماندبیماری ونارساهایی سخت وناگوتر به او می رساند مانند نابینائی وچیز های دیگر.گریه رطوبت را ازسر کودکان خارج می سازد وبه این وسیله سلامت تن ودرستی دیده ایشان را فراهم می اورد.درحالیکه پدرومادرازاین رازاگاه نیستند.

-        امام صادق(ع):رسول خدا در حالیکه نماز ظهر وعصر را می خوانددورکعت نماز اخر رابه سرعت به پایان رسانید یارانی که به نماز حضرت اقتدا کرده بودند تعجب کردند وپرسیدنددرنماز چه چیز احساس کردید؟ان حضرت فرمود:مگر گریه کودکی راکه مادر اودر نماز جماعت شرکت داشت را نشنیدید؟برای رعایت حال ان مادر وکودک نماز را خلاصه خواندم.(کودکی با بوی سیب ص217)

·        شیر مادر بهترین غذای کودک:

-        پیامبرخدا(ص):برای کودک هیچ شیری بهتراز شیر مادرش نیست. (عیون الخبارالرضا ج2ص34)

-        امام علی(ع):هیچ شیری که کودک با ان تغذیه شود بابرکت تراز شیر مادر نیست.(کافی ج6ص40)

-        پیامبرخدا(ص):زنان باردار وزنان شیرده مهربان اگر به خاطر ازار رساندن به همسرانشان نبود هیچ اهل نمازی از انان وارد جهنم نمی شد.(کافی ج5ص514)


[ سه شنبه 93/9/11 ] [ 11:0 صبح ] [ مدیر وبلاگ ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

همه اعضای مزرعه ایمانی وعلمی بایستی به تعمیق اعتقادات خود بپردازند و سیر مطالعاتی عمومی همه اعضا باید در بردارنده مطالعات معرفتی باشد. بر همین اساس هر چند خانواده با یکدیگر در طی جلسات هفتگی که با هم دارند قسمتی از معارف را مورد مطالعه و بحث و بررسی قرار داده و همان محتوا را درقالب‌های کودکانه اعم از قصه، بازی و... ریخته و با ارائه صورتجلسات هفتگی در وبلاگ دست آوردهای خود را در اختیار سایر اعضا قرار می‌دهند. پیشنهاد ایشان در زمینه سیر مطالعات معرفتی عمومی همه اعضای مزرعه ایمانی و علمی نیز، ذیل عنوان "سیر مطالعات اعضا" در موضوعات وبلاگ درج شده است. درکنار این سیر مطالعاتی برنامه علمی معارفی ایشان در جلسات هم اندیشی ماهیانه می‌باشد که به بیان نکاتی معارفی و روش تبدیل آن برای نوجوان و کودک می‌پردازند. 2. دومین محور مزرعه، که باز شامل عموم است مطالعه کتب روانشناسی اعم از روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی شخصیت و بهداشت روانی با تکیه بر منابع اسلامی است چرا که علم روان شناسی از روش‌های تبدیل محتوای معارف کسب شده بوده و همچنین با توجه به تمرکز این گروه بر روی تربیت توحیدی کودک، اگر قرار باشد تمام دست آوردهایمان را به کودک منتقل کنیم گریزی نیست از اینکه به ابزار شناخت روان او بر اساس سن، جنس و شخصیتش تجهیز شویم. 3. سومین محور مزرعه، تسلط به زبان ارتباط با کودک و در واقع فراگیری شیوه انتقال محتوای معارفی به کودک است که در این میان قصه‌گویی و قصه نویسی نقش بسیار مهمی را بر عهده داشته و شرکت در کارگاه قصه نویسی حضوری یا آنلاین و دست به قلم شدن برای نوشتن قصه‌های کودکانه از ابتدای امر، از فعالیتهای گروه بوده است. • لازم به ذکر است که امر تربیت مقوله وسیعی است و بر ما لازم است که به همه جنبه‌های تربیت کودک اعم از تربیت اخلاقی، تربیت هیجانی، مهارت‌ها، انس با قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و ... به عنوان قسمتی از روند تربیت کودکان توجه ویژه داشته و عنایت به بخشی ما را به غفلت در بخشی دیگر دچار نکند پس تمام این موارد نیز در دستور کار مزرعه ایمانی و علمی جهت پرداختن به آن قرار دارد که هر چند وقت یکبار، فعالیت علمی و عملی بر روی یک یا چند اصل به عنوان چشم انداز آن مقطع، مورد توجه قرار می گیرد."
لینک های مفید
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 85
بازدید دیروز: 79
کل بازدیدها: 326340