سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
قالب وبلاگ
لینک های مفید

مطالب مورد بحث:

جلسه نهم هم اندیشی

کتاب انسان 250 ساله از 92 تا 102

حکمت 16 و 17 نهج البلاغه

 

خلاصه مباحثه علمی:

سوال: اینکه آقا می فرمایند: «اگر دشمن می دانست که به وسیله آموزش و پرورش ما می تواند کودکان را از انقلاب جدا کند هیچ وقت تحریم اقتصادی نمی کرد». الان که از هر دو حربه دشمن دارد استفاده می کند!؟

پاسخ: شاید منظور این هست که راه آموزش و پرورش کافی هست

و شاید دشمن دارد همزمان با برنامه ریزی از طریق آموزش و پرورش روی کودکان؛ با تحریم اقتصادی روی بزرگترها فشار وارد می کند.

سایرمطالب:

حکمت16:

 وَ قالَ عَلَیْهِ السَّلامُ: [ تَذِلُّ الاُْمُورُ لِلْمَقادیرِ، حَتّى یَکُونَ  الْحَتْفُ فِى التَّدْبیرِ
         و آن حضرت فرمود: امور رام مقدّرات است، تا بدان جا که گاهی  مرگ آدمى به تدبیر خود اوست.

* امام(علیه السلام) در اینجا به نکته مهمى اشاره مى فرماید و آن این که چنان نیست که همیشه انسان هاى مدیر و مدبر پیروز گردند، گاه تقدیرات همه تدبیرات آنها را برهم مى زند. مى فرماید: «حوادث و امور، تسلیم تقدیرهاست تا آنجا که گاه مرگ انسان در تدبیر (و هوشیارى او) است»

خداوند براى بیدار ساختن انسان و شکستن غرور و غفلت او گهگاه امورى مقدر مى کند که بر خلاف تمام تدبیرها و پیش بینى ها و مقدمه چینى هاى انسان است تا به او بفهماند در پشت این دستگاه، دست نیرومندى است که هیچ کس بى نیاز از لطف و محبت او نیست (پیام امام امیرالمومنین/ج12/آیت الله مکارم)

 

*  در روایت دیگری آمده است: عرفت الله بفسخ العزائم: خدا را با بر هم زدن تصمیم هایم شناختم

* در دعای عرفه آمده است: إلهی أغننی بتدبیرک لی عن تدبیری: خدایا با تدبیر خودت مرا از تدبیر خودم بی نیاز کن

یعنی تدبیرهایی که می کنم معلوم نیست چقدر به صلاحم باشد خودت با تقادیر مصلحت آمیزت و بر هم زدن تدبیرهایم مرا از تدبیرهای خودم بی نیاز کن

* پس ما باید تدبیرها و برنامه ریزی های خودمان را داشته باشیم اما مطمئن نباشیم که همه چیز طبق برنامه ی ما پیش می رود و سنت ها و تقادیر الهی را نادیده نگیریم.

 

 

 

حکمت 17:

 وَ سُئِلَ عَلَیْهِ السّلامُ عَنْ قَوْلِ الرَّسُولِ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ:  «غَیِّرُوا الشَّیْبَ، وَ لاتَشَبَّهُوا بِالْیَهُودِ» فَقالَ عَلَیْهِ السّلامُ: اِنَّما قالَ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ ذلِکَ وَ الدّینُ قُلٌّ،  فَاَمَّا الاْنَ وَ قَدِ اتَّسَعَ نِطاقُهُ، وَ ضَرَبَ بِجِرانِهِ، فَامْرُؤٌ   وَ مَا اخْتارَ. 

        و سؤال کردند از آن حضرت از مفهوم گفته رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلم»: موى سپید را تغییر دهید و خود را شبیه یهود ننمایید» پرسیدند، آن حضرت فرمود: پیامبر این سخن را وقتى فرمود که شمار اهل دین اندک بود،  اما امروز که سفره اسلام گسترده شده، و استوار و پابرجا گشته، مرد است  و اختـیـارش  .

* در آغاز اسلام که عدد مسلمانان کم بود و در میان آنها گروهى از پیران نیز وجود داشتند پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) اصرار داشت که پیران چهره جوان به خود بگیرند تا مایه ترس و وحشت دشمن شوند و نشانى از ضعف در آنها دیده نشود به همین دلیل دستور خضاب و رنگ کردن صادر شد. منتها براى این که دشمنان اعم از یهود و مشرکان، از نکته این کار باخبر نشوند و دوستان نیز احساس ضعف نکنند پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) این دستور را مستند به عدم شباهت با یهود کرد که این کار را به خود اجازه نمى دادند.

 

* امام(علیه السلام) به این نکته دقیق اشاره مى کند که هر حکمى تابع موضوع خود است; اگر موضوع تغییر یابد آن حکم نیز عوض مى شود، همان گونه که اگر شراب سرکه شود و یا کافر مسلمان گردد حکم آن تغییر پیدا مى کند.


[ شنبه 95/8/1 ] [ 5:0 عصر ] [ کارگروه نهج البلاغه ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

همه اعضای مزرعه ایمانی وعلمی بایستی به تعمیق اعتقادات خود بپردازند و سیر مطالعاتی عمومی همه اعضا باید در بردارنده مطالعات معرفتی باشد. بر همین اساس هر چند خانواده با یکدیگر در طی جلسات هفتگی که با هم دارند قسمتی از معارف را مورد مطالعه و بحث و بررسی قرار داده و همان محتوا را درقالب‌های کودکانه اعم از قصه، بازی و... ریخته و با ارائه صورتجلسات هفتگی در وبلاگ دست آوردهای خود را در اختیار سایر اعضا قرار می‌دهند. پیشنهاد ایشان در زمینه سیر مطالعات معرفتی عمومی همه اعضای مزرعه ایمانی و علمی نیز، ذیل عنوان "سیر مطالعات اعضا" در موضوعات وبلاگ درج شده است. درکنار این سیر مطالعاتی برنامه علمی معارفی ایشان در جلسات هم اندیشی ماهیانه می‌باشد که به بیان نکاتی معارفی و روش تبدیل آن برای نوجوان و کودک می‌پردازند. 2. دومین محور مزرعه، که باز شامل عموم است مطالعه کتب روانشناسی اعم از روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی شخصیت و بهداشت روانی با تکیه بر منابع اسلامی است چرا که علم روان شناسی از روش‌های تبدیل محتوای معارف کسب شده بوده و همچنین با توجه به تمرکز این گروه بر روی تربیت توحیدی کودک، اگر قرار باشد تمام دست آوردهایمان را به کودک منتقل کنیم گریزی نیست از اینکه به ابزار شناخت روان او بر اساس سن، جنس و شخصیتش تجهیز شویم. 3. سومین محور مزرعه، تسلط به زبان ارتباط با کودک و در واقع فراگیری شیوه انتقال محتوای معارفی به کودک است که در این میان قصه‌گویی و قصه نویسی نقش بسیار مهمی را بر عهده داشته و شرکت در کارگاه قصه نویسی حضوری یا آنلاین و دست به قلم شدن برای نوشتن قصه‌های کودکانه از ابتدای امر، از فعالیتهای گروه بوده است. • لازم به ذکر است که امر تربیت مقوله وسیعی است و بر ما لازم است که به همه جنبه‌های تربیت کودک اعم از تربیت اخلاقی، تربیت هیجانی، مهارت‌ها، انس با قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و ... به عنوان قسمتی از روند تربیت کودکان توجه ویژه داشته و عنایت به بخشی ما را به غفلت در بخشی دیگر دچار نکند پس تمام این موارد نیز در دستور کار مزرعه ایمانی و علمی جهت پرداختن به آن قرار دارد که هر چند وقت یکبار، فعالیت علمی و عملی بر روی یک یا چند اصل به عنوان چشم انداز آن مقطع، مورد توجه قرار می گیرد."
لینک های مفید
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 91
بازدید دیروز: 129
کل بازدیدها: 325990