سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
قالب وبلاگ
لینک های مفید

 

مباحثه ی این جلسه حول محور طرحواره های غلط آغاز گردید. بحث اصلی در مورد عبارت"خدا رحم کرد" ادامه داشت. نتایج حاصل از مباحثه خدمتتان ارائه می گردد: 

 

??در ابتدا همدردی اتفاق بیفتد ولی دلیل مادی اش ذکر نشود.

 

??عبارت خدا رحم کرد فی النفسه مشکلی ندارد زیرا این عبارت، عبارتی قرآنی است ولی از آنجایی که "رحم" در فرهنگ ایرانی کمی بار منفی دارد باید این نگرش در کودک تغییر پیدا کرده و معنای واقعی "رحم" که مهربانی خداوند است به کودک منتقل شود.


??عبارت "خدا رحم کرد" فقط در موارد اتفاقات ناخوشایند به کار نرود و در مواقع خوشایند و در زمان های عادی نیز به کار برود؛ به طور مثال وقت نماز بگویم "خدا رحم کرد که نمازم رو به موقع خوندم" یا گاهی در مواقع استفاده از عبارات" خدا را شکر" این عبارت استفاده شود. به طور مثال هنگام در آغوش کشیدن فرزندم بگویم "خدا رحم کرد که شما رو به ما داد"

 

??در صورتی که نمیخواهیم از این عبارت استفاده کنیم روند زیر در نظر گرفته شود:

 

1. ابتدا همدردی می کنیم به طور مثال: دردت گرفت؟ دستت درد میکنه؟

 

2. کمی بعد وقتی از شدت درد کودک کاسته شد اتفاق بالاترش را در نظر می گیریم و می گوییم: خدا را شکر که دستت نشکست و...

 

نکته1: کلمه ی بدتر را به کار نمی بریم

چون اعتقاد داریم آن بلایی که سرش آمده بد نبوده که بدترش نشده باشد!!!

بلا در نظام احسن خلقت، خوب و خیر است حتی اگر عکس العمل انتخاب اشتباه خود انسان باشد

 

نکته 2: خودمان هم حواسمان باشد در بلاها همه اش دنبال چرایی آن نباشیم ؟ مثلا نگوییم من فلان گناه را کرده ام اینطور شد و غیره و بدانیم هر چیزی حکمتی دارد.

 

نکته 3: بلاها یکسری محاسنی دارد که یک قسمتی از آن محاسن را ما می فهمیم ؛ آن محاسن را برای بچه بازگو کنیم

مثلا خوب شد یاد گرفتیم چاقو تیزه و ...

 

????در انتهای جلسه با پیشنهاد یکی از بزرگواران عبارت" به خیر گذشت " برای جایگزینی پیشنهاد گردید که ان شاالله در زمان مقتضی مفصلا بررسی خواهد شد اما مختصرا پاسخ یکی از دوستان با توجه به دعای عرفه خدمتتان ارائه می گردد:

هر چه برای ما اتفاق می افتد "خیر" است پس بایستی به دنبال "اَخیَر"( خیرترین حالت) بود و در دعاها هم طلب اخیر امور بایستی صورت بگیرد.

 


[ سه شنبه 95/6/9 ] [ 5:0 صبح ] [ مدیر جلسات بانوان ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

همه اعضای مزرعه ایمانی وعلمی بایستی به تعمیق اعتقادات خود بپردازند و سیر مطالعاتی عمومی همه اعضا باید در بردارنده مطالعات معرفتی باشد. بر همین اساس هر چند خانواده با یکدیگر در طی جلسات هفتگی که با هم دارند قسمتی از معارف را مورد مطالعه و بحث و بررسی قرار داده و همان محتوا را درقالب‌های کودکانه اعم از قصه، بازی و... ریخته و با ارائه صورتجلسات هفتگی در وبلاگ دست آوردهای خود را در اختیار سایر اعضا قرار می‌دهند. پیشنهاد ایشان در زمینه سیر مطالعات معرفتی عمومی همه اعضای مزرعه ایمانی و علمی نیز، ذیل عنوان "سیر مطالعات اعضا" در موضوعات وبلاگ درج شده است. درکنار این سیر مطالعاتی برنامه علمی معارفی ایشان در جلسات هم اندیشی ماهیانه می‌باشد که به بیان نکاتی معارفی و روش تبدیل آن برای نوجوان و کودک می‌پردازند. 2. دومین محور مزرعه، که باز شامل عموم است مطالعه کتب روانشناسی اعم از روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی شخصیت و بهداشت روانی با تکیه بر منابع اسلامی است چرا که علم روان شناسی از روش‌های تبدیل محتوای معارف کسب شده بوده و همچنین با توجه به تمرکز این گروه بر روی تربیت توحیدی کودک، اگر قرار باشد تمام دست آوردهایمان را به کودک منتقل کنیم گریزی نیست از اینکه به ابزار شناخت روان او بر اساس سن، جنس و شخصیتش تجهیز شویم. 3. سومین محور مزرعه، تسلط به زبان ارتباط با کودک و در واقع فراگیری شیوه انتقال محتوای معارفی به کودک است که در این میان قصه‌گویی و قصه نویسی نقش بسیار مهمی را بر عهده داشته و شرکت در کارگاه قصه نویسی حضوری یا آنلاین و دست به قلم شدن برای نوشتن قصه‌های کودکانه از ابتدای امر، از فعالیتهای گروه بوده است. • لازم به ذکر است که امر تربیت مقوله وسیعی است و بر ما لازم است که به همه جنبه‌های تربیت کودک اعم از تربیت اخلاقی، تربیت هیجانی، مهارت‌ها، انس با قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و ... به عنوان قسمتی از روند تربیت کودکان توجه ویژه داشته و عنایت به بخشی ما را به غفلت در بخشی دیگر دچار نکند پس تمام این موارد نیز در دستور کار مزرعه ایمانی و علمی جهت پرداختن به آن قرار دارد که هر چند وقت یکبار، فعالیت علمی و عملی بر روی یک یا چند اصل به عنوان چشم انداز آن مقطع، مورد توجه قرار می گیرد."
لینک های مفید
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 60
بازدید دیروز: 100
کل بازدیدها: 327775