سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
قالب وبلاگ
لینک های مفید

بسمه تعالی

فرم صورت جلسه کارگروه ها

 

 

نام کارگروه : عترت                                                                                        تاریخ: 95/11/12

مطلب مورد بحث:(منبع بحث،تعداد صفحات):طرح کلی جلسه ی 9.کتاب مبانی از 131تا143

خلاصه مباحثه ی علمی:

طرح کلی:

این جلسه به تبیین آیه ی 165 سوره مبارکه بقره اختصاص یافت.

توحیدی که اسلام به آن دعوت میکند الهامی است در زمینه حکومت،درزمینه روابط اجتماعی،در زمینه ی سیر جامعه وتکالیفی که انسان در قبال خداوند دارد.بندگی خداوند به معنای آزادی از بندگی غیر خداست و آن تبعیت از یک قانون صحیح اللهی است.

در بیان آیه: بعضی از مردم برای خداوند شریک و هماوردی در نظر میگیرند و آنها را دوست دارند لیکن محبت کسی که به خداوند ایمان دارد شدید است و با هیچ یک از انواع محبت قابل قیاس نیست.در ادامه آیه ی شریفه انسان را منتقل میکند به روز قیامت،روزی که

همه ی قدرت از آن خداوند است.

کتاب مبانی:

آیه تطهیر از جمله ی آیات دیگری است که در خصوص بحث امات در قرآن به آن اشاره میکنیم.بیش از 70 روایت که اکثریت آن از اهل تسنن است اقرار دارند که مراد از اهل بیت حضرت علی(علیه السلام)و حضرت زهرا(سلام الله علیها)و امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) است.

قرآن کریم یک واقعیت متعالی است که باید از طریق قلب با آن تماس گرفت چرا که(لایمسه الا المطهرون)و خداوند تنها و تنها اراده کرد که اهل بیت از هر گونه آلودگی مطهر باشند چرا که آنها مسیول هدایت بشرند لذا طهارت آنها تکوینی است.همان گونه که انسان در عقل نظری امام دارد تا اندیشه اش به خطا نیفتد،عینا خداوند برای ما در امور عقل عملی امام بیرونی میگذارد تا در عمل به خطا نیفتیم.

در پایان بحث امامت در قرآن به یک سوال پاسخ داده میشود و آن این است که:

چرا در قرآن کریم اسمی از حضرت علی (علیه السلام) به صراحت نیامده؟

1-در زمان نزول قرآن کریم اختلافات قومی به حدی بوده که اشاره به بحث امامت حضرت علی (علیه السلام) به گستره ی این اختلافات دامن میزد.

2-اکثریت مردم هنوز به قدری ایمان نداشتند ه حکم بی چون و چرایی خداوند را بپذیرند.

3-حضرت علی علیه السلام بسیاری از سران کفر و نفاق را به قتل رسانده بودند و ایمان این تازه مسلمانها به قدری نبود که از شرک پدرانشان متنفر باشند.

4- روش سخن گفتن قرآن کریم به گونه ای است که اصول کلی را مطرح میکند تا بشر در طول تاریخ از این اصول استفاده کند و در ان تفکر کند تا دچار تحجر نشود.

 


[ سه شنبه 95/11/12 ] [ 9:0 صبح ] [ کارگروه عترت ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

همه اعضای مزرعه ایمانی وعلمی بایستی به تعمیق اعتقادات خود بپردازند و سیر مطالعاتی عمومی همه اعضا باید در بردارنده مطالعات معرفتی باشد. بر همین اساس هر چند خانواده با یکدیگر در طی جلسات هفتگی که با هم دارند قسمتی از معارف را مورد مطالعه و بحث و بررسی قرار داده و همان محتوا را درقالب‌های کودکانه اعم از قصه، بازی و... ریخته و با ارائه صورتجلسات هفتگی در وبلاگ دست آوردهای خود را در اختیار سایر اعضا قرار می‌دهند. پیشنهاد ایشان در زمینه سیر مطالعات معرفتی عمومی همه اعضای مزرعه ایمانی و علمی نیز، ذیل عنوان "سیر مطالعات اعضا" در موضوعات وبلاگ درج شده است. درکنار این سیر مطالعاتی برنامه علمی معارفی ایشان در جلسات هم اندیشی ماهیانه می‌باشد که به بیان نکاتی معارفی و روش تبدیل آن برای نوجوان و کودک می‌پردازند. 2. دومین محور مزرعه، که باز شامل عموم است مطالعه کتب روانشناسی اعم از روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی شخصیت و بهداشت روانی با تکیه بر منابع اسلامی است چرا که علم روان شناسی از روش‌های تبدیل محتوای معارف کسب شده بوده و همچنین با توجه به تمرکز این گروه بر روی تربیت توحیدی کودک، اگر قرار باشد تمام دست آوردهایمان را به کودک منتقل کنیم گریزی نیست از اینکه به ابزار شناخت روان او بر اساس سن، جنس و شخصیتش تجهیز شویم. 3. سومین محور مزرعه، تسلط به زبان ارتباط با کودک و در واقع فراگیری شیوه انتقال محتوای معارفی به کودک است که در این میان قصه‌گویی و قصه نویسی نقش بسیار مهمی را بر عهده داشته و شرکت در کارگاه قصه نویسی حضوری یا آنلاین و دست به قلم شدن برای نوشتن قصه‌های کودکانه از ابتدای امر، از فعالیتهای گروه بوده است. • لازم به ذکر است که امر تربیت مقوله وسیعی است و بر ما لازم است که به همه جنبه‌های تربیت کودک اعم از تربیت اخلاقی، تربیت هیجانی، مهارت‌ها، انس با قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و ... به عنوان قسمتی از روند تربیت کودکان توجه ویژه داشته و عنایت به بخشی ما را به غفلت در بخشی دیگر دچار نکند پس تمام این موارد نیز در دستور کار مزرعه ایمانی و علمی جهت پرداختن به آن قرار دارد که هر چند وقت یکبار، فعالیت علمی و عملی بر روی یک یا چند اصل به عنوان چشم انداز آن مقطع، مورد توجه قرار می گیرد."
لینک های مفید
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 47
بازدید دیروز: 129
کل بازدیدها: 325946