سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
قالب وبلاگ
لینک های مفید

خانواده

از نظر اسلام، خانواده یک رکن بزرگ است. اگر باشد و سالمش باشد و تربیت درست باشد، در پیشرفت کار جامعه به صورتی که اسلام می خواهد، تأثیر زیادی دارد. اسلام می خواهد این کانون تشکیل بشود و به وجود بیاید.

اگر خانواده ها صحیح، قوی، سالم، بی انحراف و طبق سنت الهی تشکیل بشوند، آن وقت جامعه، جامعه ی سالمی خواهد بود.

در کار ازدواج و این مراسم، ... به نظر اسلام آن چیزی که اصل و محور است، تشکیل کانون خانوادگی است.

مسئله ی مادری، مسئله ی همسری، مسئله ی خانه و خانواده، مسائل بسیار اساسی و حیاتی است. در همه ی طرحهایی که ما داریم، بایستی «خانواده» مبنا باشد.

در خانواده همسر و مادر عضو اصلی است. زن در این مجموعه، جای بسیار اساسی و رفیعی دارد. به همین خاطر، وقتی اصل خانواده -یعنی زن - متزلزل است، در آن جا هیچ چیزی در جای خودش قرار ندارد.

کانون خانواده، جایی است که عواطف و احساسات باید در آن جا رشد و بالندگی پیدا کند؛ بچه ها محبت و نوازش ببینند؛ شوهر که مرد است و طبیعت مرد، طبیعت خام تری نسبت به زن دارد و در میدان خاصی، شکننده تر است و مرهم زخم او، فقط و فقط نوازش همسر است - حتّی نه نوازش مادر - باید نوازش ببیند.

 


[ دوشنبه 93/4/16 ] [ 5:8 عصر ] [ مدیر وبلاگ ] [ نظرات () ]

زن

آن زنی که خود را در دامنه آن قله یی می داند که در اوج آن حضرت فاطمه ی زهرا(علیهاالسّلام) _ بزرگترین زن تاریخ بشر _ قرار دارد، زن ایرانی است.

اسلام با کار کردن زنان نه تنها موافق است، بلکه تا آن جایی که با شغل اساسی او که مهمترین شغل اوست - یعنی تربیت فرزند و حفظ خانواده - مزاحم نباشد، شاید لازم هم می داند.

اسلام فعالیت اسلامی زنان را با رعایت حجاب و حدود اسلامی تشویق می کند.

اگر در کشوری زنان آن کشور بتوانند به آن صفا و معنویت و رُقاء و تعالی فکری برسند، هیچ مشکلی در آن مملکت باقی نمی ماند.

دختر شلوار تنگِ لباس چسبان پوشیده، وقتی سوار یک دوچرخه ی تشریفاتی هم بشود و در خیابان بیاید، این تبرج است.

زن اسلامی، شخصیتی است که راه و هدف را تشخیص می دهد و برای آن فداکاری می کند.

زنِ امروز ایران، در صحنه ی علم و سیاست و هنر و در گونه گون فعالیتهای اجتماعی، از گذشته بسی فعالتر و میدان دارتر است.

زنان مسلمان باید در تمام شئونات زندگی فردی و اجتماعی، حضرت فاطمه ی زهرا(سلام اللَّه علیها) را الگو قرار داده و پیروان راستین آن حضرت باشند.

زن باید تبرّج - یعنی خودنمایی - نداشته باشد؛ ممنوع است. این، در فرهنگ اسلامی ممنوع است. زن باید خودنمایی نکند. اگر محیط جامعه، محیط خودنمایی زن شد، به کلی همه چیز به هم می ریزد و اولین چیزی هم که ضربه می بیند، امور جدی جامعه است. خانواده، سلامت جوانها و عفاف و عصمت آنها ضربه می بیند.

زن در کشور ما، سرباز خط مقدم انقلاب شد.

زن مسلمان باید در راه فرزانگی و علم تلاش کند.

زن هم می تواند به بالاترین مقامات از لحاظ معنوی برسد.

شخصیت زن که به برکت انقلاب اسلامی احیاء شد باید با پرهیز از تجمل گرایی حفظ شود.

صلاح زنان در جامعه، صلاح مردان را به دنبال دارد و در این ارتباط زنان نقش برجسته یی را برعهده دارند.

ما برای زن ارزش واقعی انسانی قائلیم.

نباید زنان به سمت تجمل گرایی سوق پیدا کنند.

نقش زنان در انقلاب و جنگ، یک نقش تعیین کننده بود.

ورزش زنان، کار لازمی است. زنان هم نصف جمعیت کشورند؛ باید ورزش بکنند؛ اما محیط ورزش زنان، بایستی به گونه یی باشد که با حدود اسلامی، مطلقاً مساسی پیدا نکند.

این عاطفه ای که زن و مرد نسبت به هم ابراز می کنند، به آرامش درونی خانواده کمک می کند. اینجاست که زن یک نقش اساسی ایفا می کند. بعضیها خیال می کنند اگر زنی کارش عبارت از همان کار داخل خانه باشد، این اهانت به زن است؛ نه، این هیچ اهانت نیست؛ بلکه مهمترین کار برای زن، این است که زندگی را سر پا نگه دارد.


[ دوشنبه 93/4/16 ] [ 5:7 عصر ] [ مدیر وبلاگ ] [ نظرات () ]

 

مادر

مسئله ی مادری، مسئله ی همسری، مسئله ی خانه و خانواده، مسائل بسیار اساسی و حیاتی است. در همه ی طرحهایی که ما داریم، بایستی «خانواده» مبنا باشد.

بهترین روش تربیت فرزند انسان، این است که در آغوش مادر و با استفاده از مهر و محبت او پرورش پیدا کند.

یکی از وظایف مهم زن، عبارت از این است که فرزند را با عواطف، با تربیت صحیح، با دل دادن و رعایت و دقت، آن چنان بار بیاورد که این موجود انسانی - چه دختر و چه پسر - وقتی که بزرگ شد، از لحاظ روحی، یک انسان سالم، بدون عقده، بدون گرفتاری، بدون احساس ذلت و بدون بدبختیها و فلاکتها و بلایایی که امروز نسلهای جوان و نوجوان غربی در اروپا و آمریکا به آن گرفتارند، بار آمده باشد.

زنانی که فرزند خود را از چنین موهبت الهی محروم می کنند، اشتباه می کنند؛ هم به ضرر فرزندشان، هم به ضرر خودشان و هم به ضرر جامعه اقدام کرده اند. اسلام، این را اجازه نمی دهد.

 


[ دوشنبه 93/4/16 ] [ 5:1 عصر ] [ مدیر وبلاگ ] [ نظرات () ]

 بسمه تعالی

فرم صورت جلسه کارگروه توحید

  

          

تاریخ :   2 /  5 / 93   13

شماره جلسه  :5

                                     

مصوبات و گزارش جلسه:جلسه با نام خداوند متعال آغاز شد.

به دلیل اینکه همه اعضا نتوانسته بودند کتاب توحید شهید مطهری را تهیه نمایند مباحثه معرفتی به جلسه بعد موکول شد.

داستان (دانه سیب) و داستانی دیگرتوسط دو نفر از اعضا خوانده شد و بقیه نظرات خود را بیان کردند که درذیل به آن اشاره می کنیم:

یکی از اعضا از مبحث روانشناسی رشد مطالبی در مورد تکامل زبان بیان نمودند که قرار شد در جلسات بعدی نیز ادامه داشته باشد.

ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 93/4/12 ] [ 8:0 عصر ] [ کارگروه توحید، عدل و اسماء حسنی ] [ نظرات () ]

                                       بسمه تعالی

فرم صورت جلسه کارگروه توحید

  

تاریخ1393 / 12 /4 ;  

          

شماره جلسه  :3

                                     

مصوبات و گزارش جلسه :جلسه با نام خداوند متعال آغاز گردید .

در ابتدا اعضا نظرات خود را در مورد موضوع توحید بیان کردند وبه این نتیجه رسیدند که تا وقتی خود به معرفت و شناخت خداوند نرسیده باشیم نمی توانیم تولیدات خوبی ارائه دهیم . به همین دلیل مقرر شد که از این پس روی یک موضوع خاص از قبیل توحید یا عدل و یا یکی از صفات خداوند مطالعه داشته باشیم و نیز کتاب توحید شهید مطهری را مطالعه کرده و در جلسات بعد به مباحثه آن بپردازیم.یکی از خواهران پیشنهاد استماع CDهای توحید استاد طاهر زاده را دادند که به مباحثه بگذاریم ولی چون اکثر افراد دسترسی به سیستم رایانه را نداشتند فعلا از این موضوع برای کار جمعی صرف نظر گردید. در ادامه خانم صادق گلی شعری را که سروده بودند  خواندند که مورد تحسین اعضا قرار گرفت.شعر ایشان در مورد صفت جمال خداوند بود که کودک را در نهایت به تفکر توحیدی وادار می کرد . در این جلسه برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت نیز مورد بررسی قرار گرفت.


[ پنج شنبه 93/4/12 ] [ 8:0 عصر ] [ کارگروه توحید، عدل و اسماء حسنی ] [ نظرات () ]

  بسمه تعالی

فرم صورت جلسه کارگروه توحید

  

   تاریخ 1393 / 4  /19   

                                                    شماره جلسه4  

                                     

مصوبات و گزارشجلسه :با نام خداوند متعال جلسه را آغاز کردیم . در ابتدا یکی از اعضا مجددا برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت کار گروه را بیان کردند و مقرر شد که در جلسات بعدی (تا سه ماه آینده)دو قصه ویک شعر در حد چاپ داشته باشیم و یک بازی نیز طراحی کنیم.

در کوتاه مدت نیز جلسات هفتگی را ادامه دهیم و طبق زمان بندی در هر جلسه ابتدا مباحثه کتاب توحید شهید مطهری (ره)را و مباحثه یک آیه توحیدی یا خطبه اول نهج البلاغه را انجام دهیم . سپس تفکرات فطری توحیدی هر یک از اعضا بیان شود بعد از آن یکی از داستانهای نوشته شده توسط اعضا مورد بررسی قرار گیرد در ضمن طرح بازی نیز ارائه گردد واعضا نظرات خود را در مورد آن بیان کنند .

ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 93/4/12 ] [ 8:0 عصر ] [ کارگروه توحید، عدل و اسماء حسنی ] [ نظرات () ]

بسمه تعالی

لطفا برای مشاهده ی نقاشی های علی آقا به ادامه مطلب بروید :

ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 93/4/5 ] [ 5:0 صبح ] [ مدیر وبلاگ ] [ نظرات () ]

                                                 بسمه تعالی

فرم صورت جلسه کارگروه  توحید

  

تاریخ :  3  /  4 /   93 

شماره جلسه  :2

                                     

مصوبات وگزارش جلسه :جلسه با سلام و صلوات آغاز شد.

اعضا نظرات وپیشنهادات خود را در مورد موضوع توحید بیان کردند.  سر گروه در مورد این موضوع و اینکه چگونه می توانیم داستان بنویسیم و چگونه در مورد توحید به تفکر و تحیر برسیم راهنمایهایی ارائه دادند . هر یک از اعضائ جلسه در مورد دو کتاب استاد گرامی و چگونگی اداره کردن جلسه استاد نقدهایی بیان کردند و پیشنهادهایی از جمله اینکه :استاد گرامی در جلسات ماهیانه خود زمانی را به پرسش و پاسخ در زمینه کار گروههاو نقد و تحلیل و بررسی هایی که انجام شده به صورت حضوری داشته باشند.  در ادامه خانمها مطهری.صادق گلی و جلالانی داستانهای خود را خواندند و سپس مورد تحلیل قرار گرفتند . هر یک از اعضا پیشنهادات خود رابرای بهتر نوشتن داستان ارائه دادند و در نهایت موارد زیر مصوب شد .(1)هفته ای یک بار پنج شنبه ها ساعت 17 الی 19 جلسه داشته باشیم.(2)هفته ای یک قصه و حتی المقدور یک شعر ارائه دهیم.(3)طرح بازی مار وپله و مار پیچ و بازگرداندن آن به موضوع  توحید . (4)تا سه ماه آینده بتوانیم حداقل 2قصه ویک بازی عالی ارائه دهیم . (5)روزانه تفکر در مورد توحید داشته باشیم و به صورت مکتوب در جلسه ارائه دهیم.


[ سه شنبه 93/4/3 ] [ 8:0 عصر ] [ کارگروه توحید، عدل و اسماء حسنی ] [ نظرات () ]

فرم صورت جلسه

مسئول جلسه: رضوان جلالانی

 

دبیر جلسه:فاطمه مطهری

 

دستور جلسه:ارائه طرح ها و برنامه ها

 

تاریخ جلسه:3/ 4/ 93

 

ساعت شروع: 19

 

ساعت پایان: 20:45

 

ردیف

 

 

جلسه با سلام و صلوات بر حضرت محمد و ال محمد(ص) آغاز شد و اعضاء نظرات و پیشنهادات خود را در مورد موضوع توحید بیان کردند. سرگروه در این موضوع و این که چگونه می توانیم داستان بنویسیم و چگونه درمورد توحید به تفکر و تحیر می رسیم راهنمایی هایی ارائه کردند.

 

هر یک از اعضای جلسه درمورد دو کتاب داستان استاد گرامی و چگونگی اداره کردن جلسه استاد نقد هایی بیان کردند و پیشنهاد هایی از جمله این که استاد گرامی در جلسات ماهیانه خود زمانی را به پرسش و پاسخ در زمینه ی کار گروه ها و نقد و تحلیل و بررسی هایی که انجام شده به صورت حضوری داشته باشند .

 

خانم های مطهری صادق گلی و جلالانی داستان های خود را خواندند و سپس داستان ها مورد نقد و تحلیل قرار گرفت وهر یک از اعضا پیشنهادات خود را برای بهتر نوشتن داستان ارائه دادند و در نهایت موارد زیر مورد تصویب قرار گرفت

 

مصوبات:

هفته ای یک بار پنج شنبه ها ساعت 17 الی 19 جلسه برگزار شود .

هفته ای یک قصه و حتی المقدور یک شعر ارائه دهیم

طرح بازی مار و پله و مارپیچ با برگرداندن به موضوعات توحیدی

انشاء الله تا سه ماه آینده بتوانیم حد اقل یک یا دو بازی عالی ارائه دهیم

روزانه تفکر درباره توحید داشته باشیم و بصورت مکتوب در جلسه ارائه دهیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

حاضرین:5 نفر رضوان جلالانی – فاطمه مطهری – زهرا صادق گلی – مریم وزیری – فاطمه قنبری

 

غائبین :4 نفر ناهید جلالانی – فرزانه کشاورز – سهرابی - ناظمی



[ سه شنبه 93/4/3 ] [ 7:0 عصر ] [ کارگروه توحید، عدل و اسماء حسنی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

همه اعضای مزرعه ایمانی وعلمی بایستی به تعمیق اعتقادات خود بپردازند و سیر مطالعاتی عمومی همه اعضا باید در بردارنده مطالعات معرفتی باشد. بر همین اساس هر چند خانواده با یکدیگر در طی جلسات هفتگی که با هم دارند قسمتی از معارف را مورد مطالعه و بحث و بررسی قرار داده و همان محتوا را درقالب‌های کودکانه اعم از قصه، بازی و... ریخته و با ارائه صورتجلسات هفتگی در وبلاگ دست آوردهای خود را در اختیار سایر اعضا قرار می‌دهند. پیشنهاد ایشان در زمینه سیر مطالعات معرفتی عمومی همه اعضای مزرعه ایمانی و علمی نیز، ذیل عنوان "سیر مطالعات اعضا" در موضوعات وبلاگ درج شده است. درکنار این سیر مطالعاتی برنامه علمی معارفی ایشان در جلسات هم اندیشی ماهیانه می‌باشد که به بیان نکاتی معارفی و روش تبدیل آن برای نوجوان و کودک می‌پردازند. 2. دومین محور مزرعه، که باز شامل عموم است مطالعه کتب روانشناسی اعم از روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی شخصیت و بهداشت روانی با تکیه بر منابع اسلامی است چرا که علم روان شناسی از روش‌های تبدیل محتوای معارف کسب شده بوده و همچنین با توجه به تمرکز این گروه بر روی تربیت توحیدی کودک، اگر قرار باشد تمام دست آوردهایمان را به کودک منتقل کنیم گریزی نیست از اینکه به ابزار شناخت روان او بر اساس سن، جنس و شخصیتش تجهیز شویم. 3. سومین محور مزرعه، تسلط به زبان ارتباط با کودک و در واقع فراگیری شیوه انتقال محتوای معارفی به کودک است که در این میان قصه‌گویی و قصه نویسی نقش بسیار مهمی را بر عهده داشته و شرکت در کارگاه قصه نویسی حضوری یا آنلاین و دست به قلم شدن برای نوشتن قصه‌های کودکانه از ابتدای امر، از فعالیتهای گروه بوده است. • لازم به ذکر است که امر تربیت مقوله وسیعی است و بر ما لازم است که به همه جنبه‌های تربیت کودک اعم از تربیت اخلاقی، تربیت هیجانی، مهارت‌ها، انس با قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و ... به عنوان قسمتی از روند تربیت کودکان توجه ویژه داشته و عنایت به بخشی ما را به غفلت در بخشی دیگر دچار نکند پس تمام این موارد نیز در دستور کار مزرعه ایمانی و علمی جهت پرداختن به آن قرار دارد که هر چند وقت یکبار، فعالیت علمی و عملی بر روی یک یا چند اصل به عنوان چشم انداز آن مقطع، مورد توجه قرار می گیرد."
لینک های مفید
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 11
بازدید دیروز: 166
کل بازدیدها: 325781