سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
قالب وبلاگ
لینک های مفید

عصمت طلبی

سوال 11 :

دومین اینکه شمافرمودین حتی درمسائل معنوی عصمت طلبی شایسته نیس وداری روان بنه مرضی میباشددراینصورت این باتلاش برای رفع رذایل اخلاقی وکسب صفات عالی ودنبال کردن اهداف زندگی ورسیدن به آنهاچگونه قابل جمع میباشد؟؟

جواب:

اینگونه بدنبال کمالی خواهیم بود که مالک الملوک برای ما رقم زده و مطلق را یک چبز خواهیم دانست نه مثل شیطان چند چیز که برای او یکی اش هم خودش بوده. انگاه یک سجده به ادم را کوچک نمیبیند. زندگی بی بی شطیطه را در منتهی الامال در بخش امام هفتم علیه السلام ملاحظه بفرمایید. باید مثل بی بی شطیطه از پرداخت مفدار بسیار کم خمس ...هم صرف نظر نکنیم . وقتی دنبال کمال نسبی که خداوند برای ما رقم زده بودیم و او را کامل مطلق دانستیم و فهمیدیم خدا نخواهیم شد عبودیت و بندگی با تمام تلاش بروز مبکند

منظور از عصمت طلبی مطلق طلبی است یک موجود کمال مطلق و بی عیب و نقص است و او خداست.خدا یکی است و بقیه نداری و فقر محض هستند و فقر محض هیچگاه غنای مطلق نمیشود. از مقام خدایی و کبریایی استعفا بدهیم. از ما خوب بودن نسبی خواسته شده و خوبی مطلق خداست. و ما هیچ عملی را که مستحق ثواب باشد نداریم او به فضلش ما و اعمال ما را قبول میکند. ما را به کمی مان می پذیرد لذا ما مامور به وظیفه ایم هر چند کم. و شیطان همان عمل کم را حاضر نشد انجام بدهد یعنی یک سجده و عبادات کثیرش بر باد رفت .یا من یقبل الیسیر و یعفو عن الکثیر. ما بخاطر مطلق طلبی عبادات کم را رها میکنیم و این یعنی تعیین تکلیف برای خدا. که خدا یقبل الکثیر باید باشد نه یقبل الیسیر. فتامل جیدا

•          فطرت کودک

سوال 12:

باسلام و عرض ادب آیا برای فرزندی که تا کنون به صراحت از خدا و دین واهل بیت صحبتی نشده این داستانها موثر است ؟ البته خانواده ی مذهبی هستن کشیده تربیت این بوده و مبنای آن هم دست نزدن به فطرت پاک طفل بوده برای زیر هفت سال با تشکر

جواب:

سلام داستانها به شیوه نامحسوس میباشد و برای زیر 7 سال به هر حال قصه آموزش غیر مستقیم است و نوعی بازی برای و منافات با روایت یترک و یلعب ندارد بیدار ماندن فطرت در کودک اسبابی میخواهد و دست نزدن دلیل به خواب نرفتن نمی باشد.این قصه ها اسباب بیداریست

 

•          شجاعت

سؤال 13:

اگراستادعزیزو وسایر عزیزان نظری در باب اینکه چگونه به کودک زیرهفت سال شجاع ودلیربودن را بیاموزیم دارند بیان کنندمتشکرخواهم بود.

جواب:

شجاعت یکی از مسایل بسیار بسیار مهم تربیتی است و ارتباط مستقیم با بحث خود مختاری و شایستگی و ارتباط اجتماعی دارد. اما مبنای کار ما توحید درمانی تحیریست لذا والدین هر مقدار بیشتر در عظمت خداوند تفکر کنند کودک انها شجاعتر خواهد شد زیرا : وقتی با تفکر در عظمت خلقت به تدریج تحیر در مالکیت قهاریه و رحمانیه خداوند شدت گرفت احساس مالکیت خود و دیگران به صفر نزدیک میشود و برای کسی مالکیتی قایل نخواهیم بود و ترس از هر چیزی به غیر از مالکیت قهاریه خداوند زایل میشود و نترسیدن والدین از هیچ چیز در نگاه کودک فراموش نمیشودرفتار ما ایجاد نگرش میکند هم در selfe ما و هم کودک. وقتی کودک میبیند ما از کسی نمترسیم و حق را کتمان نمیکنیم شجاع بار می اید. وقتی میبیند که ما از نهی از منکر نمیترسیم شجاع میشود. وقتی میبیند اگر نسبت به او اشتباهی کردیم و از خدا مالکیت خدا ترسیدیم و از او-فرزندمان- معذرت خواهی کردیم شجاع بار می اید. وقتی دیدیم تنها خدا مالک مطلق بی عیبست عصمت طلب نمیشویم و اجازه میدهیم کودک اشتباه کند و ما هم عذر خواهی او را براحتی میپذیریم و او شجاع بار می اید و به از خود توقع عصمت نمیکند و شجاعت در تصمیم گیری می یابد شجاعت من میتوانم هر چند ناقص را می یابد شجاعت شایستگی و خود مختاری و ارتباط اجتماعی را می یابداما در ان سوی شجاعت که غرق تهور شود و برای ربوبیت خدا قدری قایل نشود لذا اگر والدین در حال صحبت کردن هستند و کودک بین صحبت انها پرید پدر نباید صحبت را با مادر قطع کند و رو به کودک کند اینجا جای درک ربوبیت پدر است. جای انست که بفهمد به این پدر میتوان تکیه کرد میفهمد که عنان گسیخته و مطلق رها نشده و پدر برای هر عضوی از خانواده حدی قرار داده و میتوان به این پدر برای رسیدن به حق و حد خود تکیه کرد پس هم یاد میگیرد به ربوبیت پدر تکیه کند ( شکل گیری توکل) و هم می اموزد تکیه گاه باشد و خود مختار.

پدری که وقتی در خانه اشکالی پیش میاید به جای اغماض بدنبال مقصر میگردد این یعنی عصمت طلبی و شجاعت اعضای خانواده را در عمل از بین میبردمهمترین رکن شجاعت، شجاعت در رفتار و تصمیم گیریست که وقتی پدر یا مادری غلط یا درست وقتی فرزندشان را تنبیه میکنند و بعد از او عذر خواهی میکنند کودک بیچاره دچار تناقض میشود و بدانیم که تزلزل و عدم شجاعت در قاطعیت در تصمیم گیری را به او اموخته ایم و گاهی از ان طرف می افتیم که خودمان را به کودک ، معصوم و بی عیب معرفی میکنیم (عصمت طلبی) و بخاطر اشتباهات غیر تنبیهی از او عذر خواهی نمیکنیم و بجای انکه خود را به کودک ، بنده خدا معرفی کنیم خود را خدا معرفی میکنیم و او در بزرگسالی هم که میخواهد خدا را تصور کند بیچاره پدر را تصور میکند. همه بدبختی ما از ضعف در پذیرش مالکیت واحده خداست هنوز توحید ضعیف است

•          قانون مداری:

سوال 14:

آیا این که گفته می شود کودکان در سنین زیر 7 سال قانون گریز هستند، به این معناست که نباید هیچ قانونی برای آنها وضع کرد؟ چه نوع قوانینی را می توان برای این کودکان در نظر گرفت؟ و چطور آنها را ملزم به رعایت قوانین نمود تا آسیبی به لطافت روحی آنها وارد نشود؟

جواب:

از پاسخ سوال قبل میتوان حد تعادلی را در این زمینه مورد تامل قرار داد اما از انجا که بحث قانون مداری کودک بحثی مبنایی است در بحثهای روان بنه درمانی فرهنگسرا قابل پی گیریست

•          آرزوی مرگ:

سوال 15:

باسلام به استادگرامی ودوستان عزیز,مگه بزرگان نگفته اند نباید ارزوی مرگ کنیم پس چرا اصحاب کهف بعد از اون خواب طولانی دعا کردند که از این دنیا برند,یادرهمین زمان هم سالخوردگانی رادیدیم یاشنیدیم که گریه کردند وگفتندکه چرا نزدیکانشون رفتندواونهاچرا مرگشون نمیرسه,اینها باهم چگونه قابل جمعند؟

جواب:

 تمنای مرگ در اولیا خدا شایع بود

•          مفهوم مرگ برای کودک:

سوال 16:

 باسلام خدمت استاد عزیز,پسر4ساله من تاحالا چند بار پرسیده مامان دوست داری من بمیرم وما(من یا همسرم) گفتیم نه خدا نکنه .یک بار همسرم گفت ما دوست داریم خدا بهمون نی نی بده وتو ونی نی باهم بازی کنن ,خانوادمون 4نفر بشه و... اما باخودم فکر کردم دیدم با این جواب مامرگ رادر نظر او امری ناپسند جلوه دادیم برای همین بار اخر که این سوال را کرد گفتم مامان مردن که بدنیست خیلی هم خوبه از این جا میریم تو یه دنیای دیگه که خیلی قشنگه وبهمون خیلی خوش میگذره ,بعداز کمی مکث گفت نه مامان من نمیخوام بمیرم ومن گفتم باشه عزیزم وبحث رو عوض کردم.خواستم استاد عزیز راهنمایی بفرمایند.ممنون

جواب:

 مفهوم مرگ کودک 4ساله خوبست به تدریج با مفهوم بهشت اشنا شود نه مفهوم مرگ

•          مباحثه علمی

سوال 17:

 باسلام وتشکرازاستادگرامی,درموردسوالات اعتقادی میشه برای تفکربهتروبیشتر, قبل ازاینکه استادجواب رابگن,دوستان نظراتشون رابگن؟

جواب:

 بسیار مناسبست بالخصوص اگر با استفاده از منابع علمی متقن باشد نه فقط معلومات خوب ذهنی

•          گناه کودک:

سوال18 :

قبول داریم که فرزندان باقیات صالحات هستندحالا اگر فرزندناصالح شود؟بااین ایه قران که گناه هیچ کس به گردن کسی نمی افتد ایا کاربدفرزندان درنامه اعمال پدرومادرنوشته میشود؟

جواب:

در صورت کوتاهی در امر تربیت فرزند ناصالح، خودش عمل است و عمل هم مال عامل است که ما هستیم معاذ الله.

•          رشد بعد از مرگ:

سوال 19:

با توجه به مضامین عالیه دعای 25 صحیفه ،آیا فرزندان سقط شده هم مشمول این دعاها قرار میگرند ؟وبه رشد آنها کمک میکند؟

جواب:

همه در حال حرکت به سمت کمالند. و دعای ما برای او قسمتی از حرکت و رشد ما و قسمتی از حرکت و رشد اوست. و رشد او از طریق دعای ما تفضل خدا به او و به ماست.

•          دعا برای خود یا دیگران

سوال 20:

ایا این طرحواره درسته که بسیار هم رایجه؟اول برای دیگران دعا کنیم وبعد برای خودمان؟درصورتی که دردعای 25صحیفه حضرت اینگونه دعا نکردند ایا این روش معصومین است ودرمورد ما اینگونه نیست؟یعنی من اول باید همه خوبیها رابرای فرزندان دیگران بخواهم بعدفرزندان خودم؟دوستان هم اگرنظری دارندلطفاارایه دهند.

جواب:

 

جمع ادعیه معصومین را باید دید مثلا مراجعه بفرمایید به دعای 5و 26و 27و حتی دعای ایشان برای حاملان عرش.ضمنا چه میدانیم آنجا هم که فرموده اند به من فلان چیز را بده شاید نوعی بوده


[ سه شنبه 93/11/14 ] [ 8:18 صبح ] [ مدیر وبلاگ ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

همه اعضای مزرعه ایمانی وعلمی بایستی به تعمیق اعتقادات خود بپردازند و سیر مطالعاتی عمومی همه اعضا باید در بردارنده مطالعات معرفتی باشد. بر همین اساس هر چند خانواده با یکدیگر در طی جلسات هفتگی که با هم دارند قسمتی از معارف را مورد مطالعه و بحث و بررسی قرار داده و همان محتوا را درقالب‌های کودکانه اعم از قصه، بازی و... ریخته و با ارائه صورتجلسات هفتگی در وبلاگ دست آوردهای خود را در اختیار سایر اعضا قرار می‌دهند. پیشنهاد ایشان در زمینه سیر مطالعات معرفتی عمومی همه اعضای مزرعه ایمانی و علمی نیز، ذیل عنوان "سیر مطالعات اعضا" در موضوعات وبلاگ درج شده است. درکنار این سیر مطالعاتی برنامه علمی معارفی ایشان در جلسات هم اندیشی ماهیانه می‌باشد که به بیان نکاتی معارفی و روش تبدیل آن برای نوجوان و کودک می‌پردازند. 2. دومین محور مزرعه، که باز شامل عموم است مطالعه کتب روانشناسی اعم از روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی شخصیت و بهداشت روانی با تکیه بر منابع اسلامی است چرا که علم روان شناسی از روش‌های تبدیل محتوای معارف کسب شده بوده و همچنین با توجه به تمرکز این گروه بر روی تربیت توحیدی کودک، اگر قرار باشد تمام دست آوردهایمان را به کودک منتقل کنیم گریزی نیست از اینکه به ابزار شناخت روان او بر اساس سن، جنس و شخصیتش تجهیز شویم. 3. سومین محور مزرعه، تسلط به زبان ارتباط با کودک و در واقع فراگیری شیوه انتقال محتوای معارفی به کودک است که در این میان قصه‌گویی و قصه نویسی نقش بسیار مهمی را بر عهده داشته و شرکت در کارگاه قصه نویسی حضوری یا آنلاین و دست به قلم شدن برای نوشتن قصه‌های کودکانه از ابتدای امر، از فعالیتهای گروه بوده است. • لازم به ذکر است که امر تربیت مقوله وسیعی است و بر ما لازم است که به همه جنبه‌های تربیت کودک اعم از تربیت اخلاقی، تربیت هیجانی، مهارت‌ها، انس با قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و ... به عنوان قسمتی از روند تربیت کودکان توجه ویژه داشته و عنایت به بخشی ما را به غفلت در بخشی دیگر دچار نکند پس تمام این موارد نیز در دستور کار مزرعه ایمانی و علمی جهت پرداختن به آن قرار دارد که هر چند وقت یکبار، فعالیت علمی و عملی بر روی یک یا چند اصل به عنوان چشم انداز آن مقطع، مورد توجه قرار می گیرد."
لینک های مفید
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 127
بازدید دیروز: 25
کل بازدیدها: 337883