بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه 6
تاریخ جلسه :1393/11/7
محتوای جلسه:
سوال: چرا امام سجاد علیه السلام دعای ولد را به طور اختصاصی آوردهاند؟
در کتاب شرح صحیفه آقای سید احمد فهری با استناد به احادیثی از امام صادق علیه السلام آمده است که دعای پنج نفر مورد قبول است که یکی از آنها دعای پدر در مورد فرزندان است .
در بند 4 دعای ولد در راستای دعای حضرت که از خدا میخواهند فرزندشان عاق نباشد (و لا عاقین) مواردی با برداشت از کتاب مفاتیح الحیاة آقای جوادی عاملی مطرح شد:
- عاق والدین شدن یک گناه کبیره است که به فرموده رسول خدا صلوات الله علیه و آله بوی بهشت را که از راهی هزارساله به مشام میرسد، عاق والدین آن را نمییابد.
- امام صادق علیه السلام: پایینترین مرتبه عاق والدین شدن، اف گفتن است. شدیدترین مرحله در عاق والدین کشتن آنان است.
- عقوق والدین یعنی ستم و آزردن آن دو که موجب گسستن پیوند خویشی با آنهاست.
- حدیث قدسی: به عزت و جلالم و بلندی شأنم سوگند اگر عاق والدین، عبادت همهی پیامبران را انجام دهد از او نمیپذیرم.
- امام صادق علیه السلام: عقوق والدین موجب کاهش(مرگ افراد خاندان) و ذلت و خواری در دنیا میشود.
- امام صادق علیه السلام: از جمله پیامدهای دنیوی آزار والدین مانع شدن از اجابت دعاست و هوا را تاریک میکند.
سؤالاتی که در بحث عاق والدین مطرح شد برای تحقیق بیشتر:
- آیا به عنوان امربه معروف و نهی از منکر آیا می توان به پدر و مادر که در قرآن آمده حتی به آنها ((اف)) نیز نگویید انتقادی کرد؟
- آیا پدر و مادر همسر نیز در حد پدر و مادر خود ماست؟
و یکی از دوستان برای رفع اشکال در بحث والدین توصیه کردند دعای 24 صحیفه را بخوانیم.
در ادامهی دعا میفرمایند: مرا در تربیت و تأدیب و نیکوکاری فرزندانم یاری کن.
امام صادق علیه السلام از حضرت رسول صلوات الله علیه و آله روایت کنند که فرمودند: خدا رحمت کند والدینی را که اعانت نماید فرزند خودرا بر نیکویی.
همچنین فرمودند مردی از انصار از رسول خدا صلوات الله علیه و آله پرسید کیست که نیکویی او خوبتر باشد؟ فرمودند: نیکویی نمودن در حق والدین. عرض کرد: ایشان مردهاند. فرمود: نیکویی کن به فرزندت و فرمود: بنده برای دوست داشتن فرزندش آمرزیده خواهد شد.
نکته آن که درست است که مربی اصلی خداست و نتیجهی کار تربیت را باید به خدا ،که مالک و رب عالمین است، سپرد ولی پدر و مادر وظایفی در قبال فرزند و جهت تربیت او دارند، همانطور که در آیه 55 سوره مبارکه مریم به پاداش تربیت خوب و آیه 45 سوره مبارکه شوری به کیفر تربیت بد اشاره شده است.
در بند بعدی حضرت از خداوند طلب فرزند پسر میکنند. اما چرا حضرت این درخواست را دارند و آیا پسر برتری بر دختر دارد و... . پاسخ هایی که برای این پرسش ها پیدا کردیم:
1-زمان حضرت سجاد علیه السلام زمانی است که در واقعه کربلا همه مردان خانواده شهید شدهاند و از آنجا که نیروی کار قدرتمندتر مردان هستند حضرت طلب ازدیاد جمعیت ذکور را دارند.
2-جمله بعدی دعا که میفرمایند "و این را خیری برای من قرار بده" نشان میدهد خیر، ذاتی پسر بودن نیست.
3-در روایات آمده دختر رحمت است و پسر نعمت و انسان در رابطه با نعمات مسئول است.