قالب وبلاگ
لینک های مفید

مطلب مورد بحث:

ادامه جلسه هشتم هم اندیشی

نهج البلاغه حکمت 7 و 8

 

خلاصه مباحثه علمی:

سوال: این جمله که استاد گفته اند: پس اگر همه نیازمند باشند (صغری) چیزی به وجود نمی آید یعنی چه؟ چه اشکالی دارد که ما نیاز یکدیگر را فراهم کنیم من نیاز شما را و شما نیاز من را ؟ چرا چیزی به وجود نمی آید؟

پاسخ: منظور، از اگر همه نیازمند باشند، تأمین نیازهای یکدیگر نیست

منظور، نیاز همه موجودات به اینکه یک موجودی به آنها وجود دهد هست

بحث، سر اصل وجود هست

سوال: تقسیم ثنایی که استاد پیش از بیان جدول ضرب معارفی فرموده اند یعنی چه؟

پاسخ: در این شیوه، شیء مورد نظر به صورت دوران بین  نفی و اثبات تا جایی تقسیم می‌شود که دیگر قابل قسمت نباشد. تقسیم هم میتواند در ناحیه اثبات ادامه پیدا کند و هم در ناحیه نفی و به جایی برسد که دیگر تقسیم قطع شود. روشن است که میان نفی و اثبات چیزی واسطه نیست، یک چیز یا هست یا نیست، نمی‌توان گفت هم هست و هم نیست، و چون میان دو چیز دوران دارد آنرا تقسیم ثنایی یعنی دو تایی می‌نامند. به همین دلیل تقسیم مورد نظر ناگزیر جامع افراد و مانع اغیار است.

 

سایرمطالب:

 حکمت 7: وَ قالَ عَلَیْهِ السَّلامُ:  الصَّدَقَةُ دَواءٌ مُنْجِحٌ،
         
    و آن حضرت فرمود: صدقه دارویى است سودمند،

نکته ها:

*صدقه، بخشش هایی است که قصد قربت در آن باشد که شامل صدقه واجب و مستحب می شود و اگر از روی حس انسان دوستی و ... باشد، صدقه محسوب نمی شود

*صدقه هم داروی دردهای فردی است هم دردهای اجتماعی

  به عنوان مثال، وقتی مشکل یک یتیم با صدقه حل می شود درد فردی او التیام می یابد

  و هنگامی که با صدقات، بیمارستانی ساخته می شود، یک درد اجتماعی التیام می یابد

* تأثیر صدقات، گاهی حسی است و گرفتاری گرفتاران بر طرف می شود.

و گاهی معنوی است . چنان که در روایتی آمده است: بیماری های خود را با صدقه درمان کنید.

* آثار صدقات می تواند به دنیایی و آخرتی نیز تقسیم شود

* با توجه به نکات فوق، به صدقه به عنوان یک دارو و حتی اولین دارو می توان نگاه کرد و هنگام بیماری خود و فرزندمان اولین کاری که انجام می دهیم صدقه دادن باشد و می توان این طرح واره را در ذهن کودک نیز به یادگار گذاشت

هر چند لازم است توضیح داده شود که همان طور که تأثیر دارو نیازمند طی زمان است ، تأثیر صدقه نیز حتما نباید به صورت آنی باشد

 

             وَ اَعْمالُ الْعِبادِ  فى عاجِلِهِمْ نُصْبُ اَعْیُنِهِمْ فى آجِلِهِمْ. 
             و کردار بندگان در این جهان پیش روى چشم آنان در آن جهان است.

* تجسم اعمال در قیامت

* بخشی از پاداش و کیفر بندگان، از این طریق به آنها می رسد: فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره

 

حکمت 8:  وَ قالَ عَلَیْهِ السَّلامُ:  اِعْجَبُوا لِهذَا الاِْنْسانِ، یَنْظُرُ بِشَحْم، 
         و آن حضرت فرمود: از این انسان شگفت زده شوید که با پیه اى مى بیند،

         وَ یَتَکَلَّمُ بِلَحْم، وَ یَسْمَعُ بِعَظْم، وَ یَتَنَفَّسُ مِنْ خَرْم. 
           با گوشتى مى گوید، با اسـتخوانى مى شـنود، و از حفره اى تنفس مى کنـد.

 

نکته ها:

اِعْجَبُوا لِهذَا الاِْنْسانِ،

* خداوند با وسایل کوچکی، مسائل مهمی ایجاد کرده است

و اگر اهل تفکر شویم و در حقیقت، از تفکر در این موارد به تحیر آییم ، می توانیم آن را به کودکان خود نیز منتقل کنیم

یَنْظُرُ بِشَحْم

* انسان با قطعه پیه شفاف که شامل 7 طبقه و 3 نوع ماده سیال در میان آنها است می بیند

* در مقایسه با دوربین فیلمبرداری، چشم انسان، بدون نیاز به فیلم حدود 80 سال، فیلمبرداری می کند، در آن واحد خود را بر دور و نزدیک، منطبق می کند، در جهات 4 گانه به سرعت حرکت می کند، به طور خودکار در نور زیاد و کم مردمک چشم تنگ و گشاد می شود.

* چشم ، خود را در چند ثانیه بر تاریکی تطبیق می دهد

* خون تغذیه کننده چشم، آنقدر تصفیه و زلال می شود که هیچ رنگی ندارد

* اشک و حرکات پلک، سبب نرم و مرطوب شدن چشم می شود

* اشک از بیش از 20 ماده تشکیل شده است که کار تغذیه، شستشو، ضدعفونی و ... را بر عهده دارند

* فاضلاب چشم، به طور تدریجی به حلق وارد می شود

وَ یَتَکَلَّمُ بِلَحْم

* با قطعه گوشتی، سخن می گوید و با تغییر جای زبان در دهان، مخارج مختلف حروف را پشت سر هم ادا می کند

* صدها یا هزاران زبان برای تکلم در دنیا وجود دارد

* اگر زبان تر نباشد، نمی تواند به سرعت حرکت کند، تری زبان و دهان را بزاق تأمین می کند

* مطالب ، ابتدا در مغز حاضر می شود و بعد مغز به زبان فرمان می دهد که کلمات و جملات را حاضر کند

وَ یَسْمَعُ بِعَظْم

* امواج صوتی در پیچ و خم ورودی گوش، تعدیل می یابد و به پرده می رسد. پشت پرده 2 استخوان چکشی و سندانی قرار دارد. حرکت پرده باعث حرکت دو استخوان می شود و عصبی که در پشت آنها است این حرکت را به مغز منتقل می کند و انسان، مفاهیم را در می یابد

* انسان زیر و بم و شدت و ضعف صوت را با گوش خود درک می کند

 وَ یَتَنَفَّسُ مِنْ خَرْم

* از طریق بینی ، هوای سرد به تدریج گرم می شود تا به ریه ها می رسد

* موها و مایه لزجی که از بالا ترشح می شود گرد و غبار را می گیرند

* حس بویایی برای درک خطر و نیز یافتن مطلوب، کاربرد دارد

*در صورتیکه مجرای بینی تنگ بود، انسان دچار تنگی نفس می شد و در صورتیکه گشاد بود، به ریه ها آسیب می رسید 

 

برداشت هایی از کتاب پیام امیرالمومنین علیه السلام ج12 آیت الله مکارم شیرازی


[ یکشنبه 95/6/7 ] [ 4:0 عصر ] [ کارگروه نهج البلاغه ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

همه اعضای مزرعه ایمانی وعلمی بایستی به تعمیق اعتقادات خود بپردازند و سیر مطالعاتی عمومی همه اعضا باید در بردارنده مطالعات معرفتی باشد. بر همین اساس هر چند خانواده با یکدیگر در طی جلسات هفتگی که با هم دارند قسمتی از معارف را مورد مطالعه و بحث و بررسی قرار داده و همان محتوا را درقالب‌های کودکانه اعم از قصه، بازی و... ریخته و با ارائه صورتجلسات هفتگی در وبلاگ دست آوردهای خود را در اختیار سایر اعضا قرار می‌دهند. پیشنهاد ایشان در زمینه سیر مطالعات معرفتی عمومی همه اعضای مزرعه ایمانی و علمی نیز، ذیل عنوان "سیر مطالعات اعضا" در موضوعات وبلاگ درج شده است. درکنار این سیر مطالعاتی برنامه علمی معارفی ایشان در جلسات هم اندیشی ماهیانه می‌باشد که به بیان نکاتی معارفی و روش تبدیل آن برای نوجوان و کودک می‌پردازند. 2. دومین محور مزرعه، که باز شامل عموم است مطالعه کتب روانشناسی اعم از روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی شخصیت و بهداشت روانی با تکیه بر منابع اسلامی است چرا که علم روان شناسی از روش‌های تبدیل محتوای معارف کسب شده بوده و همچنین با توجه به تمرکز این گروه بر روی تربیت توحیدی کودک، اگر قرار باشد تمام دست آوردهایمان را به کودک منتقل کنیم گریزی نیست از اینکه به ابزار شناخت روان او بر اساس سن، جنس و شخصیتش تجهیز شویم. 3. سومین محور مزرعه، تسلط به زبان ارتباط با کودک و در واقع فراگیری شیوه انتقال محتوای معارفی به کودک است که در این میان قصه‌گویی و قصه نویسی نقش بسیار مهمی را بر عهده داشته و شرکت در کارگاه قصه نویسی حضوری یا آنلاین و دست به قلم شدن برای نوشتن قصه‌های کودکانه از ابتدای امر، از فعالیتهای گروه بوده است. • لازم به ذکر است که امر تربیت مقوله وسیعی است و بر ما لازم است که به همه جنبه‌های تربیت کودک اعم از تربیت اخلاقی، تربیت هیجانی، مهارت‌ها، انس با قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و ... به عنوان قسمتی از روند تربیت کودکان توجه ویژه داشته و عنایت به بخشی ما را به غفلت در بخشی دیگر دچار نکند پس تمام این موارد نیز در دستور کار مزرعه ایمانی و علمی جهت پرداختن به آن قرار دارد که هر چند وقت یکبار، فعالیت علمی و عملی بر روی یک یا چند اصل به عنوان چشم انداز آن مقطع، مورد توجه قرار می گیرد."
لینک های مفید
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 501
بازدید دیروز: 27
کل بازدیدها: 337560