| ||
مطالب مورد بحث: انتهای جلسه هشتم پرسش از جلسه هشتم هم اندیشی نهج البلاغه حکمت 9-10 پرسش از کتاب انسان 250ساله تا ص40
خلاصه مباحثه علمی: - قوه وهم برای چه در ما به ودیعه نهاده شده است؟ پاسخ: می تواند ابزاری برای بعد طبیعی زندگی انسان و نیز برای کامل شدن عقل باشد هرچند، اگر در اختیار عقل قرار نگیرد، برای یک زندگی حیوانی کفایت می کند
- وهم دوران کودکی با وهم حیوان چه فرقی می کند؟ پاسخ: یکی است و اگر انسان وهم خود را در اختیار عقل قرار ندهد، وهم او حیوانی بل هم أضل است
- آیا زمانی که چرا های کودک شروع می شود و برای هر چیزی دنبال چرایی آن می گردد، عقل مدرکه در او از حالت بالقوه در آمده؟ پاسخ: بستگی به سوالات او دارد. اگر در مورد مفاهیم کلی سوال می کند، آری
- اگر ما عقل و تفکر کودک را رشد دهیم، آیا او در سن مقتضی خود، به معارف و حقایق دست خواهد یافت؟ پاسخ: خیر. جلسه هشتم در همین زمینه ایراد شده بود که پرورش عقل مدرکه بدون توجه به عقل عملی نمی تواند به تنهایی انسان را به تشخیص حق از باطل و درک معارف برساند سایرمطالب: حکمت 9: وَ قالَ عَلَیْهِ السَّلامُ: [ اِذا اَقْبَلَتِ الدُّنْیا عَلى قَوْم اَعارَتْهُمْ مَحاسِنَ غَیْرِهِمْ، وَ اِذا اَدْبَرَتْ عَنْهُمْ سَلَبَتْهُمْ مَحاسِنَ اَنْفُسِهِمْ. و آن حضرت فرمود: چون دنیا به ملّتى روى کند خوبیهاى دیگران را به آنان عاریت دهد، و چون پشت کند خوبیهایشان را از آنان سلب نماید. نکات: ناپایداری دنیا متملقان برای نزدیک شدن به کسی که دنیا به او روی آورده، دروغ های زیادی می بافند، اما وقتی دنیا به او پشت کرد، هر نسبت ناروایی را به او می دهند و تمام فضایل او را زیر سوال می برند اما مؤمنان اقبال و ادبار دنیا به طرف مقابل، تاثیری در نگاهشان ندارد و همیشه حق را می گویند
حکمت 10: وَ قالَ عَلَیْهِ السَّلامُ: [ خالِطُوا النّاسَ مُخالَطَةً اِنْ مِتُّمْ مَعَها بَکَوْا عَلَیْکُمْ، وَ اِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا اِلَیْکُمْ.
نکات: نه اینکه برای مردم زندگی کنید! قصد شما از رفتار صحیح با مردم لله باشد در این صورت است که خداوند محبت دوستان خودش را در دل دیگران قرار می دهد همان طور که در زیارت امین الله هم این را از خداوند می خواهیم: محبوبة فی أرضک و سمائک [ یکشنبه 95/6/21 ] [ 9:0 صبح ] [ کارگروه نهج البلاغه ]
[ نظرات () ]
|
||
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |