سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
قالب وبلاگ
لینک های مفید

مطالب مورد بحث:

اتمام مباحثه جلسه نهم هم اندیشی

کتاب انسان 250 ساله از 102 تا 114

حکمت 18 و 19 نهج البلاغه

تفکر در مورد یافته ها، نایافته ها، و تعارضات سوال کودک 5 سال و 3 ماهه:

هر اتفاقی پیش میاد، خدا میخواسته که بشه؟ مثلا اگه منو یکی بدزده، خدا میخواسته؟

 

خلاصه مباحثه علمی:

سوال: در صحبت های استاد آمده است: سال 1933 روان شناسان آمریکا دور هم جمع شدند. قرار داد و مانیفست نوشتند ...

مانیفست یعنی چه؟

پاسخ: مانیفست یا بیانیه، اعلامیه ای عمومی است که معمولاً اصول و عقاید یک گروه را بیان می کند.

 

سوال: تفاوت نظریه پیاژه با ویگوتسکی چیست؟

پاسخ: پیاژه، مراحل تحول ایمان را بیان می کند و می گوید: آموزش دین را تا مرحله انتزاعی عقب بیندازید

ویگوتسکی می گوید: آموزش مقدم بر مراحل رشد و تحول است. پیشنهاد من این است که در آموزش، مجاور منطقه رشد روی کودک کار کنید. مجاور منطقه رشد یعنی برای مثال در مرحله 1 ببینیم بچه کجاست و مجاور آن روی او کار کنیم و ببینیم آموزش چه تحولی ایجاد می کند

سایرمطالب:

حکمت 18:

 وَ قالَ عَلَیْهِ السَّلامُ فِى الَّذینَ اعْتَزَلُوا الْقِتالَ مَعَهُ:[ خَذَلُوا الْحَقَّ، وَ لَمْ یَنْصُرُوا الْباطِلَ
         و آن حضرت درباره کسانى که از جهاد در کنار او دورى جستند فرمود: حق را فرو گذاشتند،

         و بـه یـارى باطل برنخاسـتند.

نکته ها:

* گاهی انسان با کناره گیری خود از انجام وظیفه، و راضی شدن به زندگی عادی؛ گرچه باطل را یاری نمی کند؛ اما حق را تنها گذاشته و خوار می کند.

* گرچه در ظاهر باطل را یاری نکرده اما با تنها گذاشتن حق و یاری نکردن آن، باطل را یاری نموده است.

 

حکمت 19:

 وَ قالَ عَلَیْهِ السَّلامُ:  مَنْ جَرى فى عِنانِ اَمَلِهِ عَثَرَ بِاَجَلِهِ. 
         و آن حضرت فرمود: آن که در پى آرزویش بشتابد به اجل خویش به سر درآید.(مرگ او را از پای درآورد)

 

نکته ها:

*امل یا آرزو هم به معنای مثبت (مثل امید و آرزوی یک کشاورز برای به ثمر نشستن محصول) به کار می رود و هم به معنای منفی: که در این صورت با واژه ی طول الأمل بیشتر به کار می رود و آرزو های طولانی و نامعقول را معنا می دهد.

* اگر آرزو الهی باشد و مقصدی الهی داشته باشد مایه ی رحمت است ؛ هر چند در این آرزو هم انسان باید حواسش را جمع کند که شیطان با اسم و رنگ خدایی آرزو او را از خداوند دور نکند.

به عنوان مثال، ممکن است ما به آرزوی پرورش فرزندان مهدوی ، بچه دار شویم و بخواهیم با توجه فراوان در خورد و خوراک و تحصیل و زندگی کودکمان او را مورد تأیید حضرت (علیه السلام) تربیت کنیم اما همین توجه و دقت ها ما را از اصل هدف دور سازد.

* اگر آرزو عنان زندگی انسان را به دست گیرد و او را این سو و آن سو برد و تمام ذهن و فکر و عمل خود را به خود مشغول سازد این آرزوی منفی است

* گاهی آرزوها ناشی از عدم رضایت انسان به تقدیرات الهی است و در آرزوی تغییر این تقدیرات سیر می کند.

 

  یافته ها، نایافته ها، و تعارضات سوال کودک:

هر اتفاقی پیش میاد، خدا میخواسته که بشه؟ مثلا اگه منو یکی بدزده، خدا میخواسته؟(5 سال و سه ماه)

یافته ها:

* اتفاقات بد و خوب ، هر دو از خواست خداوند ناشی می شود

*خداوند توانایی پیش آوردن هر کاری را دارد

نایافته ها:

*سنت ها و قوانین الهی (مثلا اینکه برخی از اتفاقات بد، در نظام سنن الهی نتیجه انتخاب غلط و عملکرد اشتباه انسان است)

*انسان اختیار دارد و به همین دلیل انتخاب و عملکرد او در به وجود آمدن برخی حوادث دخیل است

* همه اتفاقات بر اساس آیه 79 نساء «من عند الله» و تحت سیطره خواست الهی است اما اتفاقات بد «من الله» نیست ؛ «من نفسک» و از جانب خود انسان است؛ درست است که راه بد و خوب هر دو در نظام خواست الهی قرار دارد اما رضایت الهی به انتخاب راه خوب توسط انسان است.

*حکمت هایی در پیش آمد ضررها وجود دارد حتی ضررهایی که انسان ،نقشی در به وجود آمدن آن نداشته است 

تعارضات:

1- خدای خوب که خواسته های خوبی هم دارد، چرا خواسته های بد هم برای ما دارد؟

2- خدا خیلی قدرت دارد و ما قدرت نداریم. چرا خدا با قدرت خود جلوی اتفاقات بد را برای ما نمی گیرد؟

3- بالاخره اتفاقات بد مثل دزدیده شدن، خواست خدا بوده یا خواست دزد؟


[ شنبه 95/8/8 ] [ 7:0 عصر ] [ کارگروه نهج البلاغه ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

همه اعضای مزرعه ایمانی وعلمی بایستی به تعمیق اعتقادات خود بپردازند و سیر مطالعاتی عمومی همه اعضا باید در بردارنده مطالعات معرفتی باشد. بر همین اساس هر چند خانواده با یکدیگر در طی جلسات هفتگی که با هم دارند قسمتی از معارف را مورد مطالعه و بحث و بررسی قرار داده و همان محتوا را درقالب‌های کودکانه اعم از قصه، بازی و... ریخته و با ارائه صورتجلسات هفتگی در وبلاگ دست آوردهای خود را در اختیار سایر اعضا قرار می‌دهند. پیشنهاد ایشان در زمینه سیر مطالعات معرفتی عمومی همه اعضای مزرعه ایمانی و علمی نیز، ذیل عنوان "سیر مطالعات اعضا" در موضوعات وبلاگ درج شده است. درکنار این سیر مطالعاتی برنامه علمی معارفی ایشان در جلسات هم اندیشی ماهیانه می‌باشد که به بیان نکاتی معارفی و روش تبدیل آن برای نوجوان و کودک می‌پردازند. 2. دومین محور مزرعه، که باز شامل عموم است مطالعه کتب روانشناسی اعم از روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی شخصیت و بهداشت روانی با تکیه بر منابع اسلامی است چرا که علم روان شناسی از روش‌های تبدیل محتوای معارف کسب شده بوده و همچنین با توجه به تمرکز این گروه بر روی تربیت توحیدی کودک، اگر قرار باشد تمام دست آوردهایمان را به کودک منتقل کنیم گریزی نیست از اینکه به ابزار شناخت روان او بر اساس سن، جنس و شخصیتش تجهیز شویم. 3. سومین محور مزرعه، تسلط به زبان ارتباط با کودک و در واقع فراگیری شیوه انتقال محتوای معارفی به کودک است که در این میان قصه‌گویی و قصه نویسی نقش بسیار مهمی را بر عهده داشته و شرکت در کارگاه قصه نویسی حضوری یا آنلاین و دست به قلم شدن برای نوشتن قصه‌های کودکانه از ابتدای امر، از فعالیتهای گروه بوده است. • لازم به ذکر است که امر تربیت مقوله وسیعی است و بر ما لازم است که به همه جنبه‌های تربیت کودک اعم از تربیت اخلاقی، تربیت هیجانی، مهارت‌ها، انس با قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و ... به عنوان قسمتی از روند تربیت کودکان توجه ویژه داشته و عنایت به بخشی ما را به غفلت در بخشی دیگر دچار نکند پس تمام این موارد نیز در دستور کار مزرعه ایمانی و علمی جهت پرداختن به آن قرار دارد که هر چند وقت یکبار، فعالیت علمی و عملی بر روی یک یا چند اصل به عنوان چشم انداز آن مقطع، مورد توجه قرار می گیرد."
لینک های مفید
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 278
بازدید دیروز: 27
کل بازدیدها: 337337