| ||
بسمه تعالی
نام کارگروه : متن جلسات تاریخ: 16/09/1395 مطلب مورد بحث:(منبع بحث،تعداد صفحات) : تفسیر نور، جلسه 9 هم اندیشی خلاصه مباحثه علمی: تفسیر آیات 61 الی63 سوره مبارکه مریم : -در آیه قبل کلمهى «جنّت» به صورت مفرد بکار رفته بود، «یدخلون الجنّة»، ولى در این آیه کلمهى «جنّات» به صورت جمع مطرح شده و این نشان مىدهد که باغ و بوستان اهل بهشت مجموعهاى از بوستانهاى متعدّد است . -ستایش بهشت به اینکه در آنجا لغوى نمىشنوند، هم توصیه به امروز ماست که از لغودورى کنیم و هم اشاره به این است که سخنان یاوه کفّار و شنیدههایى که مؤمنان را دردنیا رنج مىداد، در آنجا نیست.
-در جملهى «نورث مَن کان تقیّا» هم به تقوا اشاره شده است که کلید بهشت است و همتعبیر ارث آمده که به معناى رسیدن به مال و نعمت بدون رنج و زحمت است. گرچه تقواکلید بهشت است، امّا آن همه پاداش، ارث خدا به ماست و اعمال ما به این اندازه پاداشندارد و در حقیقت پاداشهاى ما ارثى است که از طرف خداوند بدون رنج به مامىرسد. -استقرار در باغهاى بهشت همیشگى است. «جنّات عدن»(113)
تدبر در آیات64 الی 65: -خطاب آیه به بیامبر آیا به خاطر شکی است که بیامبر در قلب دارد یا یک نوع اطمینان خاطر برای بدگویی اطرافیان است؟ به نظر می رسد یامبر از این شک مبرا هستندو منظور آیه برای آرامش یامبر و درعین حال توجیه افکار عمومی است. اگرچه می توان مستقلا هم به ایه نگاه کرد و خطاب ایه را به عموم مسلمانان دانست. -در عوام تعبیر فراموش کاری خدا هنگام سختی ها و برآورده نشدن حاجات بسیار رایج است و باید از آن دوری جست. -در عبادت و بندگی چیزی فراتر از صبر یعنی شکیبایی نیاز است.
ارائه بحث تشویق ها و تنبیه ها از جلسه نهم هم اندیشی
[ پنج شنبه 95/9/18 ] [ 10:0 عصر ] [ کارگروه متن جلسات ]
[ نظرات () ]
|
||
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |