| ||
بسمه تعالی نام کارگروه : متن جلسات تاریخ: 23/09/1395 مطلب مورد بحث:(منبع بحث،تعداد صفحات): جلسه نهم هم اندیشی، تفسیر نور خلاصه مباحثه علمی: ارائه تفسیر آیات 64 و 65 سوره ی مبارکه مریم: - در تفاسیر فخررازى، طبرى وتبیان مىخوانیم: مدّتى وحى از پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله قطع شد و این، سبب نگرانى پیامبر وطعنهى مخالفان گردید. آیه نازل شد: پروردگارت فراموشکار نیست. «ماکان ربّک نسیّا» نظیر آیهى «ما وَدّعک ربّک و ما قَلى »( - نزول قرآن، تدریجى و بر اساس فرمان خداست. «و ما نتنزّل الاّ بامر ربّک » - فرشتگان تسلیم امر خداوند هستند. «و ما نتنزّل الاّ بامر ربّک »
- مالک حقیقى همه چیز اوست. «له» - تأخیر وحى به امر خداوند بود، نه اینکه او فراموش کرده باشد.(118) «ما کان ربّک نسیّا» - براى کلمهى «سمىّ» چند معنا ذکر شده است: شریک، همانند، همنام و فرزند. - کلمه «ربّک» در آیه قبل و کلمه «ربّ السموات و الارض» در این آیه نشان وحدت مدیریّت در اداره زندگى بشر با تمام هستى است. - عبادت، تنها ذکر خداوند و نماز نیست، زیرا این گونه عبادتها مشکلى ندارد تا به صبر و مقاومت نیازمند باشد. پس مراد از «فاعبده و اصطبر» عبادتى است که انسان را دچار تضادها، طاغوتها ومشکلات فراوان مىکند وبخاطر همین، نیازمند صبر واستقامت است. - در روایتى از حضرت علىعلیه السلام مىخوانیم که درباره معناى «هل تعلم له سمیّا» فرمودند: هیچ کس به نام اللّه نامیده نشده است. - عبادت، صبر لازم دارد. «فاعبده واصطبر» (عبادت، یک نوع مبارزه با هوسها و طاغوتهاست که صبر مىخواهد.) - خداوند تورا فراموش نکرده است، پس تو نیز او را فراموش نکن. تدبر در آیات 66 و 67 سوره مبارکه مریم: -فعل مضارع یقول نشان می دهد این گفته ی انسان استمرار دارد و احتمالا هم برای یک انسان در طول یک دوران اتفاق می افتد و هم برای انسان های مختلف در زمان ها و دوران های متفاوت. - یقول و یذکر نشان می دهد برای فرار از غفلت ذکر مستمر نیاز است. در باب تشویق ها و تنبیه ها مصادیقی مطرح شد و تصمیم بر این شد در جلسه ی بعد اصول کلی حاکم بر تشویق ها و تنبیه ها بررسی گردد.
[ پنج شنبه 95/9/25 ] [ 8:0 صبح ] [ کارگروه متن جلسات ]
[ نظرات () ]
|
||
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |