سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
قالب وبلاگ
لینک های مفید

بسمه تعالی

                                                                                                              

نام کارگروه :          متن جلسات                                                تاریخ:   28/10/1395

مطلب مورد بحث:(منبع بحث،تعداد صفحات): جلسه 9 هم اندیشی، سوره مبارکه مریم، تفسیر نور

خلاصه مباحثه علمی:

ابتدا نکات تفسیری آیات 71 تا 74 گفته شد. 

-رسول خداصلى الله علیه وآله فرمود: روز قیامت، همه‏ى انسان‏ها (چه خوب و چه بد) وارد جهنّم مى‏شوند، ولى آتش به مؤمنین زیانى نمى‏رساند، همچون حضرت ابراهیم که آتش بر او سرد شد. بنابراین آیه‏ى مورد بحث که ورود همگان را به دوزخ حتمى مى‏داند، با آیاتى که مى‏گوید: مؤمنین از دوزخ دورند(124) منافاتى ندارد. زیرا از سویى وارد دوزخ مى‏شوند، و از سوى دیگر با لطف خداوند آسیبى نمى‏بینند.
-
البتّه ممکن است بگوییم که ورود به معناى عبور است، نه داخل شدن. چنانکه در مورد حضرت موسى‏علیه السلام آمده است «ورد ماء مَدین» یعنى به کنار آب شهر مَدین وارد شد، نه آنکه داخل آب شد.

- امام صادق‏علیه السلام فرمودند: آیا نشینیده‏اى شخصى که مى‏گوید: بر آب فلان طایفه وارد شدم، مرادش رسیدن به آب است، نه دخول در آب. تفسیر نورالثقلین

.

- از پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله روایت شده است که فرمودند: همه‏ى مردم وارد آتش مى‏شوند، آنگاه به میزان اعمالشان از آن خارج مى‏گردند؛ گروهى مثل برق، گروهى مثل باد، گروهى مانند اسب، گروهى مانند دویدن مرد و گروهى مثل راه رفتن عادّى از آتش خارج مى‏شوند.

- دوزخ گذرگاه تقواپیشگان و اقامتگاه ستمکاران است. «اِن منکم الاّ واردها... ثمّ ننجّى الّذین اتّقوا و نذر الظالمین فیها»
 -
تقوا، یگانه راه نجات از دوزخ است. «ثم ننجّى الّذین اتّقوا»
 -
انسان بى‏تقوا ظالم است. «و نذر الظالمین»
 -
ستمگران مستحقّ تحقیر مى‏باشند.

-کفّار، در قالب تمسخر مؤمنان، یا به صورت سؤال مى‏گفتند: آیا ثروتمندانى مثل نضربن حارث و ولیدبن مغیره ارزش وجایگاه دارند، یافقیرانى مانند بلال وعمّار؟ و با این دید متکبّرانه خود را از مسلمانان جدا کرده و ایمان نمى‏آوردند.

-فخر و مباهات، زمینه‏ساز کفر است.

-کلمه‏ى «اَثاث» به معناى امکانات زندگى و رفاهى است. «رِءیا» منظره‏هاى دیدنى را گویند. «قَرن» به مردمى گفته مى‏شود که در یک زمان با هم زندگى مى‏کنند.

-رفاه و امکانات، عامل غرور، غفلت، طغیان و سرانجام هلاکت است.

 سپس آیه 75 را تدبر کردیم.برخی نکات این آیه: خداوند بارحمانیتش حتی در اوج گمراهی بندگان به آنها مهلت میدهد.واین مهلت به نظر اکثریت از جنس زمان برای جبران واتمام حجت بندگان است.

 

جزوه هم جلسه نهم از ایمان خودخواهانه تا پایان جلسه بحث و گفتگوی مختصری شد.نکته اصلی هم این بود که نظریه های غربی تفاوتشان بانظریه اسلامی در باره ماهیت ایمان ،نداشتن اصل سوم که همان التزام عملی است میباشد.

سایر مطالب:


[ پنج شنبه 95/10/30 ] [ 3:0 عصر ] [ کارگروه متن جلسات ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

همه اعضای مزرعه ایمانی وعلمی بایستی به تعمیق اعتقادات خود بپردازند و سیر مطالعاتی عمومی همه اعضا باید در بردارنده مطالعات معرفتی باشد. بر همین اساس هر چند خانواده با یکدیگر در طی جلسات هفتگی که با هم دارند قسمتی از معارف را مورد مطالعه و بحث و بررسی قرار داده و همان محتوا را درقالب‌های کودکانه اعم از قصه، بازی و... ریخته و با ارائه صورتجلسات هفتگی در وبلاگ دست آوردهای خود را در اختیار سایر اعضا قرار می‌دهند. پیشنهاد ایشان در زمینه سیر مطالعات معرفتی عمومی همه اعضای مزرعه ایمانی و علمی نیز، ذیل عنوان "سیر مطالعات اعضا" در موضوعات وبلاگ درج شده است. درکنار این سیر مطالعاتی برنامه علمی معارفی ایشان در جلسات هم اندیشی ماهیانه می‌باشد که به بیان نکاتی معارفی و روش تبدیل آن برای نوجوان و کودک می‌پردازند. 2. دومین محور مزرعه، که باز شامل عموم است مطالعه کتب روانشناسی اعم از روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی شخصیت و بهداشت روانی با تکیه بر منابع اسلامی است چرا که علم روان شناسی از روش‌های تبدیل محتوای معارف کسب شده بوده و همچنین با توجه به تمرکز این گروه بر روی تربیت توحیدی کودک، اگر قرار باشد تمام دست آوردهایمان را به کودک منتقل کنیم گریزی نیست از اینکه به ابزار شناخت روان او بر اساس سن، جنس و شخصیتش تجهیز شویم. 3. سومین محور مزرعه، تسلط به زبان ارتباط با کودک و در واقع فراگیری شیوه انتقال محتوای معارفی به کودک است که در این میان قصه‌گویی و قصه نویسی نقش بسیار مهمی را بر عهده داشته و شرکت در کارگاه قصه نویسی حضوری یا آنلاین و دست به قلم شدن برای نوشتن قصه‌های کودکانه از ابتدای امر، از فعالیتهای گروه بوده است. • لازم به ذکر است که امر تربیت مقوله وسیعی است و بر ما لازم است که به همه جنبه‌های تربیت کودک اعم از تربیت اخلاقی، تربیت هیجانی، مهارت‌ها، انس با قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و ... به عنوان قسمتی از روند تربیت کودکان توجه ویژه داشته و عنایت به بخشی ما را به غفلت در بخشی دیگر دچار نکند پس تمام این موارد نیز در دستور کار مزرعه ایمانی و علمی جهت پرداختن به آن قرار دارد که هر چند وقت یکبار، فعالیت علمی و عملی بر روی یک یا چند اصل به عنوان چشم انداز آن مقطع، مورد توجه قرار می گیرد."
لینک های مفید
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 243
بازدید دیروز: 27
کل بازدیدها: 337302