| ||
بسمه تعالی فرم صورت جلسه کارگروه ها
نام کارگروه : عترت تاریخ: 95/11/3 مطلب مورد بحث:(منبع بحث،تعداد صفحات):طرح کلی جلسه ی 8.مبانی نظری نبوت و امامت از ص122تا130 خلاصه مباحثه ی علمی: طرح کلی: در این جلسه آیه 255 سوره بقره مورد تدبر قرار گرفت.آنچه قبل از بررسی این آیه باید مورد توجه قرار داد این است که ببینیم توحید چیست؟وانسان موحد در قبال این موحد بودن چه مسیولیتی دارد؟به همین دلیل باید توحید را در جهان بینی اسلامی مورد نظر قرارداد چرا که انسان موحد میابد که جهان حقیقتی است که به خودی خود استقلالی ندارد و این دست قدرتمند الله است که بندگان و بردگان را تحت اختیار خود دارد.این نوع بینش نسبت به جهان ثمرات و نتایج بسیار عجیبی در زندگی انسان دارد. حال سراغ بحث آیه ی مربوطه میرویم. اله:هر چه در وجود انسان و در زندگی انسان،بی قید و شرط دستش باز باشد و حکومت کند. خداوند در این آیه این گونه معرفی میشود:زندگان به حیات او زنده و قایمند.اگر او نخواهد یک جلوه از زندگی هم نخواهد بود.لحظه ای غفلت نمیکند.همه ملک اویند.هیچ کس اجازه ی شفاعت ندارد مگر به اذن او.محیط به تمام زندگی انسانها و موجودات است.حفظ آسمانها و زمین بر او دشوار نیست واوست برتر و بلند مرتبه. کتاب مبانی: در بحث امامت در قرآن آیه ی مباهله نیز از جمله آیاتی است که به اثبات این امر میپردازد. یک سوال:در آیه ی مباهله خطاب به حضرت رسول آمده است که جانهایتان را بیاورید،در حالی که فقط حضرت علی (علیه السلام)به منزله ی جان پیامبر در واقعه حاضر شدند. پاسخ:این نشانگر آن است که فقط حضرت علی جان پیامبر است و با دیگر صحابه در منزلت و مقام متفاوت است.
[ یکشنبه 95/11/3 ] [ 9:0 صبح ] [ کارگروه عترت ]
[ نظرات () ]
|
||
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |