| ||
عنوان کتاب:مبانی نظریه نبوت و امامت اثر استاد اصغر طاهرزاده موضوع کتاب:مباحثی درموردنبوت و امامت به روش اقناعی و حضوری نه به روش جدلی چکیده کتاب: درموضوع نبوت به دو نکته باید توجه داشت یکی وسعت ذاتی انسان که به جهت تجرد نفس ناطقه اش امکان ارتباط با عالم غیب و معنیت راداراست ودیگر اینکه خداوند به جهت ربوبیتش مخلوقات خود را به کمال شایسته شان می رساند ودر راستای همان ربوبیت،انسان هایی که آمادگی لازم جهت رساندن پیام الهی به بشریت را دارند جهت آن امر مبعوث میکند. درفصل اول این کتاب دلایل نیاز بشر به پیامبر یاهمان فلسفه نبوت بیان شده است از جمله: 1_چون خداوند کمال مطلق است وکار لغو انجام نمیدهد پس انسان برای هدف خاصی خلق شده که آن هدف قرب الهی است و این از طریق ارسال رسولان و با پرستش خدا محقق می شود. 2_تکامل انسان بوسیله آگاهی صحیح وآداب و قوانین صحیح و الگوی صحیح تضمین شده واین امر فقط با حضور نبوت ممکن میگردد. 3_انسان درنظام عالم قرار دارد ونمی تواند تمام ابعاد هستی را بشناسد وعلم او برای سعادتش کافی نیست پس نیاز به راهنمایی خداوند توسط انبیاء الهی دارد. 4_بر اساس سنت لطف الهی،خداوند بشر را بدون پیامبر رها نمی کند. بعد ازبیان فلسفه نبوت به صفات انبیاء اشاره شده است و بیان اینکه اساسی ترین شرط نبوت عصمت است.عصمت به جهت شدت علم و یقین حاصل می شود وچون مبنای عصمت علم است هرگز موجب سلب اختیار از پیامبر نمیگردد. وازجمله صفات انبیاء اعجاز است که عاملی در جهت صدق ارتباط پیامبران با خالق هستی واتمام حجت است. درفصل دوم کتاب بحث نبوت خاصه مطرح می شود ومهمترین موضوع آن قرآن وحقیقت وحی است. در آخرین فصل کتاب مساله امامت مطرح می شودکه مطالب تقسیم می شود به دوقسمت امامت عامه و امامت خاصه.در بحث امامت عامه ضرورت امامت بعد از نبوت بیان می شود وامامت در قرآن و حدیث بررسی می شود.در همین راستا شرایط امام که علم، عصمت و انتصابی بودن است بیان می شود. درقسمت امامت خاصه دلایل امامت حضرت علی و سایر ائمه علیهم السلام در روایات بیان میشود وحدیث ثقلین و منزلت بررسی میشود.ودر ادامه آیات مربوط به امامت حضرت علی علیه السلام مطرح میشود ازجمله آیه ولایت(ایه 55 سوره مائده)آیه تبلیغ در غدیر(آیه 67سوره مائده)ایه مباهله(آیه 61سوره آل عمران)و آیه تطهیر(آیه 33سوره احزاب) درمباحث پایانی کتاب به مطالبی از جمله نیاز بشر به حجت خدا،برکات وجودی امام معصوم در جامعه،امام عامل نجات جامعه ازنفاق،امام ومهمترین وظیفه امام که هدایت است،امام معصوم ملاک حق وباطل در امور و.....پرداخته شده است. درمورد علم امام مطلبی بیان شده بود که باتوجه به روایات علم غیبی امام ذاتی نیست وامام بدون اذن الهی همواره از آن علم برخوردار نیست،بلکه هرچه حکمت خدا اقتضاء کند که امام بداند می داند.
[ شنبه 96/4/10 ] [ 8:40 صبح ] [ کارگروه عترت ]
[ نظرات () ]
|
||
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |